Πέμπτη, Μαϊος 02, 2024
14/03, 10:03

PREPARING FOR NET ZERO 7ο Ετήσιο Capital Link Cyprus Shipping Forum

Το 7ο Ετήσιο Capital Link Cyprus Shipping Forum, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία την Τρίτη, 27 Φεβρουαρίου, 2024, στο Columbia Plaza, στη Λεμεσό της Κύπρου.
Το Συνέδριο διοργανώθηκε υπό την Αιγίδα του Υφυπουργείου Ναυτιλίας της Κύπρου, της Υφυπουργού Ναυτιλίας της Κύπρου παρά τω Πρωθυπουργώ, και με την Συνεργασία της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών (Cyprus Union of Shipowners) που ήταν και ο Κύριος Χορηγός. Το Συνέδριο υποστήριξαν επίσης, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (Cyprus Shipping Chamber), καθώς και οι μεγάλοι παράγοντες της Κυπριακής ναυτιλίας.
Η ατζέντα του Συνεδρίου ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και περιλάμβανε πάνελ συζητήσεων στα οποία συμμετείχαν οι σημαντικότεροι παράγοντες της Κυπριακής και παγκόσμιας ναυτιλίας. Έχοντας πλέον καθιερωθεί ως σημείο συνάντησης της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας, το φετινό Συνέδριο με επίκαιρη και ευρεία θεματολογία επιχείρησε να δώσει μία ολοκληρωμένη επισκόπηση των κρίσιμων εξελίξεων, σύγχρονων προκλήσεων και προοπτικών του ναυτιλιακού κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στο πάνελ των εφοπλιστών συμμετείχαν κορυφαίοι εφοπλιστές, όπως η κα. Semiramis Paliou, CEO - Diana Shipping (DSX); Chairperson – HELMEPA; Chairperson – INTERMEPA, ο κ. George Mouskas, CEO - Olympia Ocean Carriers / Zela Shipping, ο κ. Polys Hajioannou, CEO - Safe Bulkers (SB), ο κ. Petros Pappas, CEO - Star Bulk Carriers (Star Bulk), και οι επικεφαλής τεσσάρων μεγάλων ναυλωτών με ηγετική θέση στην παγκόσμια ναυτιλία, οι οποίοι συμμετείχαν στο πάνελ με τίτλο “Charterers’ Perspective – Navigating Through Industry Transformation”. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπρόσωποι των εταιρειών Viterra Chartering B.V., Olam International, Mercuria και EP Resources AG, συζήτησαν σχετικά με την κατάσταση της αγοράς από την οπτική πλευρά των ναυλωτών.
Αισιόδοξοι για το μέλλον της ναυτιλίας και ειδικά για την αγορά των φορτηγών πλοίων είναι οι ναυλωτές της παγκόσμιας αγοράς. Επισημαίνουν ότι οι επιπτώσεις από τις διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα θα φανούν σε δύο μήνες από τώρα και ζητάνε την από κοινού συνεργασία με τους εφοπλιστές στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση, ενώ κρίνουν τα περιβαλλοντικά μέτρα περιφερειακής ισχύος της ΕΕ.
Ενδεικτικό της σπουδαιότητας αυτής της συζήτησης είναι ότι το πάνελ συντόνισε ο κ. Polys Hajioannou, CEO - Safe Bulkers (SB), ο οποίος σχολίασε ότι είναι σημαντικό για μια φορά να ακούσουμε εκείνους που πληρώνουν για να μεταφερθούν τα φορτία.
Για έβδομη συνεχή χρονιά, Chairman του Συνεδρίου ήταν ο κ. Γιώργος Α. Τσαβλίρης, Principal του Tsavliris Salvage Group, Past Chairman - INTERMEPA (International Marine Environment Protection Association), Chairman - CYMEPA (Cyprus Marine Environmental Protection Association), μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου - Cyprus Union of Shipowners, και Honorary Chairman του Tsavliris Cultural Foundation.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

  • κ. Νίκος Μπορνόζης, President – Capital Link, Inc.
  • κ. George A. Tsavliris, Principal – Tsavliris Salvage Group, Conference Chairman

Ο κ. Νίκος Μπορνόζης, President - Capital Link, Inc., καλωσόρισε και ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους, τους χορηγούς, καθώς και τους Χορηγούς Επικοινωνίας και τους Φορείς Υποστήριξης για τη συμμετοχή και την υποστήριξη. Ο κ. Μπορνόζης σχολίασε ότι το Φόρουμ προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για συζήτηση των πιο καίριων ζητημάτων που αφορούν τόσο την Κυπριακή όσο και την παγκόσμια ναυτιλία.  Τόνισε επίσης ότι η Capital Link έχει αφοσιωθεί στην ενίσχυση της προώθησης της Κυπριακής ναυτιλίας και του Κυπριακού Ναυτιλιακού Cluster σε ένα ευρύ κοινό παγκοσμίως.

CYPRUS SHIPPING FORGING AHEAD
Στην Κύρια Ομιλία της η Κυρία Μαρίνα Χατζημανώλη, Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου παρά τω Πρωθυπουργώ, ανέφερε: “Με μεγάλη χαρά βρίσκομαι ενώπιον σας σήμερα, στο 7ο Ετήσιο Capital Link Cyprus Shipping Forum, το πρώτο φόρουμ στο οποίο συμμετείχα μετά το διορισμό μου, πριν από σχεδόν ένα χρόνο. Εκφράζω την ειλικρινή μου ευγνωμοσύνη στους διοργανωτές, και ιδιαίτερα στον κ. Μπορνόζη, για αυτή την πρόσκληση. Είναι πράγματι τιμή να απευθύνομαι σε αξιότιμα μέλη της κυπριακής και της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας.
Δεδομένου ότι η ναυτιλία είναι μια παγκόσμια βιομηχανία, είναι πιο ευάλωτη στις γεωπολιτικές εξελίξεις και προκλήσεις. Το προηγούμενο έτος δεν αποτέλεσε εξαίρεση, καθώς ζήσαμε πρωτοφανή και απρόβλεπτα γεγονότα θέτοντας την παγκόσμια ναυτιλία υπό πίεση.
Είναι πιθανό ορισμένες από αυτές τις προκλήσεις να παραμένουν ή να εξελιχθούν εντός του 2024 και αναμένεται ότι το τρέχον έτος που διανύουμε θα είναι και πάλι γεμάτο προκλήσεις.
Από τις αρχές του 2022, ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρέασε τη ναυτιλία και το θαλάσσιο εμπόριο. Τους τελευταίους μήνες, η διεθνής ναυτιλία βρέθηκε αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις ως αποτέλεσμα των επιθέσεων των Χούθι της Υεμένης εναντίον πλοίων που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που οδήγησε μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν τα δρομολόγια των πλοίων τους και να αναστείλουν τις μεταφορές φορτίων. Οι επιθέσεις αυτές ώθησαν το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, να υιοθετήσει άμεσα ειδικά μέτρα ασφαλείας για την προστασία των κυπριακών πλοίων και να ενημερώσει αναλόγως τη ναυτιλιακή κοινότητα. Επιπλέον, την προηγούμενη εβδομάδα η Κυπριακή Κυβέρνηση ανακοίνωσε, τη συμμετοχή της στο "ASPIDES" μαζί με άλλα μέλη της ΕΕ, για την προστασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας.
Ο ναυτιλιακός τομέας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κυπριακής ταυτότητας, αντανακλώντας τους ιστορικούς δεσμούς και την οικονομική μας δύναμη. Με έναν από τους μεγαλύτερους στόλους, η Κύπρος συμβάλλει σημαντικά στο παγκόσμιο ναυτιλιακό τοπίο, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομική ευημερία. Με την προληπτική εμπλοκή της Κύπρου σε κρίσιμες διαδικασίες λήψης αποφάσεων που διαμορφώνουν άμεσα τις ναυτιλιακές υποθέσεις, όχι μόνο εδραιώνεται το καθεστώς της Κύπρου ως ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα, αλλά και αποδεικνύεται η ακλόνητη δέσμευσή της Κύπρου στην παγκόσμια ναυτιλιακή διακυβέρνηση.
Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς παρακολουθούμε την έναρξη μιας μεταβαλλόμενης εποχής στη ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία χαρακτηρίζεται από πολύπλοκες προκλήσεις.
Τα καύσιμα και η τεχνολογία, η ψηφιοποίηση και η αυτόνομη ναυτιλία, σε συνδυασμό με την πράσινη χρηματοδότηση, είναι οι κύριες προκλήσεις του κλάδου που καθορίζουν τις βασικές τάσεις για το μέλλον της ναυτιλίας.
Και οι προκλήσεις αυτές είναι αλληλένδετες: το καύσιμο θα πρέπει να είναι διαθέσιμο, οικονομικά αποδοτικό, συμβατό με την υπάρχουσα και τη μελλοντική τεχνολογία και να συμμορφώνεται με τις τρέχουσες και μελλοντικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Οι ψηφιακές τεχνολογίες και λύσεις, χρησιμοποιούνται για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και τη βελτίωση της επιχειρησιακής αποδοτικότητας. Ταυτόχρονα, προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση κόστους με τη βελτίωση της αποδοτικότητας του στόλου, ώστε να συμβάλουν στην επιτάχυνση της απεξάρτησης της ναυτιλίας από τον άνθρακα. Όλα τα παραπάνω, δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς χρηματοδότηση. Η πράσινη και βιώσιμη χρηματοδότηση διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη διευκόλυνση αυτής της μετάβασης, προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αναδεικνύεται ως η σημαντικότερη πρόκληση και ευκαιρία για τον τομέα μας. Η επείγουσα ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής έχει θέσει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, το θέμα απαλλαγής της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τις εκπομπές άνθρακα. Αισθανόμαστε πολύ έντονα το χρέος και την ευθύνη, να συμβάλουμε εποικοδομητικά και αποτελεσματικά, στις συλλογικές προσπάθειες που γίνονται για τη μετάβαση σε μια πράσινη ναυτιλία. Καταδεικνύοντας την προσήλωση της κυπριακής ναυτιλίας στον πράσινο μετασχηματισμό, θεσπίσαμε μια σειρά πράσινων κινήτρων από το οικονομικό έτος 2021, τα οποία, από τον μήνα αυτό, έχουν αναθεωρηθεί και εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, για την επιβράβευση πλοίων που επιδεικνύουν αποτελεσματικές μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Ως κορυφαίος υποστηρικτής της βιώσιμης ναυτιλίας, πιστεύουμε ότι απαιτούνται ολοκληρωμένα και ποικίλα μέτρα τόσο σε παγκόσμιο, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών και της διασφάλισης ενός βιώσιμου μέλλοντος για τον κλάδο. Αυτό προϋποθέτει την υιοθέτηση καθαρότερων καυσίμων, τη δημιουργία αναγκαίων και υποστηρικτικών υποδομών, την αυτοματοποίηση των πλοίων και τη χρήση ενεργειακά αποδοτικών τεχνολογιών. Ωστόσο, είναι ζωτικής σημασίας να δοθούν κίνητρα στους πλοιοκτήτες, για τις επενδύσεις τους σε βιώσιμες πρακτικές, ώστε να επιταχυνθεί η υιοθέτησή τους.
Σε μια εποχή όπου η αποδοτικότητα είναι το κλειδί της επιτυχίας και ο ανταγωνισμός αυξάνεται, η σημασία της ορθολογικής και αποτελεσματικής διαχείρισης του στόλου δεν μπορεί να υπερτονιστεί. Αυτό όχι μόνο ενισχύει τη λειτουργική αποδοτικότητα, αλλά συμβάλλει και στη μείωση του κόστους, μια κρίσιμη παράμετρος ενόψει του έντονου ανταγωνισμού. Επιπλέον, η βελτιστοποίηση των επιδόσεων του στόλου συμβάλλει στην αύξηση της ενεργειακής απόδοσης, ευθυγραμμίζοντας τις πρακτικές μας με τους στόχους βιωσιμότητας και διατηρώντας παράλληλα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Προσηλωμένοι στην πρόοδο, ενθαρρύνουμε την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών για αυτοματοποίηση και βελτιστοποίηση, ώστε να αναβαθμίσουμε τις πρακτικές διαχείρισης πλοίων. Η βελτιστοποίηση των επιδόσεων του στόλου αυξάνει την επιχειρησιακή αποδοτικότητα, μειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και ενισχύει τη θέση της Κύπρου ως σημαία αριστείας στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκηνή.
Η χάραξη της πορείας προς ένα βιώσιμο μέλλον δεν αποτελεί απλά ευθύνη μας, αλλά κληρονομιά προς τις μελλοντικές γενιές. Η διατήρηση αυτής της κληρονομιάς μέσω της συνεργασίας, της καινοτομίας και της τήρησης των διεθνών προτύπων είναι υψίστης σημασίας.
Απόλυτα συνυφασμένοι με το θέμα της φετινή χρονιάς, ως "Εθνικό Έτος Νεολαίας", δεσμευόμαστε να ενισχύσουμε τη ναυτική εκπαίδευση, να δρομολογήσουμε πρωτοβουλίες για την προσέλκυση νέων ταλέντων και να ενισχύσουμε το διαθέσιμο εργατικό δυναμικό. Η πρωτοβουλία αυτή υπογραμμίζει τη σημασία της ενδυνάμωσης της νέας γενιάς, ώστε να συμβάλει στην ανάπτυξη, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα του κλάδου.
Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται στα πρόθυρα μιας μεταβαλλόμενης εποχής, καθώς αντιμετωπίζει την επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπίσει τις περιβαλλοντικές ανησυχίες. Μπροστά στις αντιξοότητες, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι προκλήσεις δημιουργούν και ευκαιρίες. Δεσμευόμαστε να αγκαλιάσουμε αυτές τις προκλήσεις και να τις μετατρέψουμε σε ευκαιρίες για βιώσιμη ανάπτυξη.
Η ναυτική μας κληρονομιά έχει βαθιές ρίζες και ο ναυτιλιακός τομέας αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας μας. Η Κύπρος, με τη στρατηγική της θέση και τη ζωντανή ναυτιλιακή της κοινότητα, είναι έτοιμη να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντος του κλάδου. Η ευθύνη βαραίνει τους ώμους μας να διασφαλίσουμε ότι οι ναυτιλιακές μας δραστηριότητες ευθυγραμμίζονται με τους παγκόσμιους στόχους βιωσιμότητας.
Ολοκληρώνοντας: Θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι; Εγώ αυτό θέλω.
Αλλά δεν πρόκειται για το ταξίδι μιας γυναίκας μόνο.
Είναι το δικό μας ταξίδι. Με τον καθένα και την καθεμιά από εσάς, που βρίσκεστε εδώ σήμερα.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών άκουσα με προσοχή τις ανησυχίες σας και παρατήρησα ένα πάθος που δεν παρατηρείται σε καμία άλλη βιομηχανία.
Ας ενδυναμώσουμε αυτό το πάθος και ας ταξιδεύσουμε, επενδύοντας στο μοναδικό ναυτιλιακό σύμπλεγμα που διαθέτει μόνο η Κύπρος.
Ας στείλουμε το πιο ισχυρό μήνυμα, ότι όταν η κυπριακή σημαία υψώνεται σε όλο τον κόσμο, με την τεχνογνωσία ενός νηολογίου 60 ετών, και μαζί με το μέγεθος του ισχυρότερου και μεγαλύτερου κέντρου πλοιοδιαχείρισης, μαζί με τον τεράστιο αριθμό εταιρειών που εδρεύουν στο
νησί μας και παρέχουν υποστηρικτικές υπηρεσίες προς τον τομέα, καμία πρόκληση δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο.
Επειδή είμαστε η ΝΑΥΤΙΛΙΑ της ΚΥΠΡΟΥ, και είμαστε μοναδικοί!”

REGULATORY UPDATE PRESENTATION από τον κ. Theo Kourmpelis, Strategic Business Partner – Lloyd’s Register
PREPARING FOR NET ZERO με συντονιστή τον Dr. John Kokarakis, Technical Director SEEBA Zone – Bureau Veritas
Ομιλητές και ομιλητές τους κ.κ. Basil Sakellis, CEO - Alassia NewShips Management, Inc., Dimitris Vastarouchas, Chief Operating Officer & Vice President– Danaos Corporation, Dr. Loukas Barmparis, President – Safe Bulkers, Dr. Dinos Arcoumanis, Professor Emeritus – University of London; Corresponding Member of Academy of Athens.
O Dr. John Kokarakis, Technical Director SEEBA Zone – Bureau Veritas, τόνισε: “Ταξιδεύοντας προς μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, Απαλλαγή από τον άνθρακα της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας έως το 2050”
“Το τεράστιο δίκτυο πλοίων που διασχίζουν τους ωκεανούς μας παίζει ζωτικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο, αλλά συμβάλλει επίσης σημαντικά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Αναγνωρίζοντας αυτό, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει θέσει έναν φιλόδοξο στόχο: την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050. Θα διερευνήσουμε τις προκλήσεις και τις πιθανές λύσεις προς αυτόν τον κρίσιμο στόχο. Η μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών είναι πρωταρχικής σημασίας. Υποσχόμενες επιλογές περιλαμβάνουν το υδρογόνο, την αμμωνία και τα βιοκαύσιμα, αν και απαιτείται σημαντική ανάπτυξη υποδομών και μείωση του κόστους αυτών των καυσίμων.
Οι λειτουργικές βελτιώσεις διαδραματίζουν επίσης κρίσιμο ρόλο. Η βελτιστοποίηση των διαδρομών, η αύξηση της ενεργειακής απόδοσης μέσω βελτιώσεων στο σχεδιασμό του κύτους και η χρήση της δρομολόγησης βασισμένης στον καιρό για την αποφυγή δυσμενών συνθηκών μπορούν όλα να οδηγήσουν σε σημαντικές μειώσεις εκπομπών. Η επένδυση σε παραθαλάσσιες υποδομές είναι εξίσου σημαντική. Η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία ελλιμενισμένα σε λιμάνια μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές σε σύγκριση με τη λειτουργία ντηζελοκινητήρων για την παραγωγή ενέργειας. Προϋπόθεση είναι η ηλεκτρική ενέργεια που παρέχεται να παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η μετάβαση σε ένα καθαρό μέλλον απαιτεί κάτι περισσότερο από απλή τεχνολογική καινοτομία. Η συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων είναι ζωτικής σημασίας. Οι κυβερνήσεις πρέπει να παρέχουν κίνητρα για να ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και λειτουργικών αλλαγών. Η ίδια η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να επενδύσει στην έρευνα και την ανάπτυξη και να εξασφαλίσει μια δίκαιη μετάβαση για τους εργαζόμενους που επηρεάζονται από τη στροφή από τα παραδοσιακά καύσιμα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να δεσμευτούν σε βιώσιμες ναυτιλιακές πρακτικές. Το ταξίδι προς τις καθαρές εκπομπές καυσαερίων για τη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι αναμφίβολα πολύπλοκο. Απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες, τεχνολογικές προόδους και επενδύσεις. Ωστόσο, τα πιθανά οφέλη είναι αναμφισβήτητα, συμβάλλοντας σε έναν καθαρότερο πλανήτη, υγιέστερους ωκεανούς και ένα πιο βιώσιμο μέλλον για όλους. Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας θα είναι απόδειξη της συλλογικής μας ικανότητας να πλοηγηθούμε στις προκλήσεις της εποχής μας και να πλεύσουμε προς ένα φωτεινότερο αύριο.”

OPTIMIZING SHIP MANAGEMENT & FLEET PERFORMANCE

Συντονίστρια η κα. Chara Georgopoulou, Head Maritime R&D and Advisory Greece – DNV και Ομιλητές οι κ.κ. Nikolas Vaporis, Chief Technical Officer – Capital Ship Management Corp., Mark O’Neil, President & CEO – Columbia Group; President – InterManager, Fabian Fussek, Co-Founder & CEO – Kaiko Systems, Prabhat Kumar Jha, Group Managing Director & CEO – MSC Shipmanagement Limited, Cyprus.
Η κα Chara Georgopoulou, Head Maritime R&D and Advisory Greece – DNV, δήλωσε: “Βασικός παράγοντας, που συντελεί ριζικά στη βέλτιστη διαχείριση πλοίων στις μέρες μας, είναι η εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών και μεθόδων ανάλυσης δεδομένων, με στόχο τη βελτίωση της παρακολούθησης και αξιολόγησης της λειτουργικής απόδοσης των πλοίων, καθημερινά.
Ωστόσο, ακόμη πιο ισχυρή επίδραση έχει ο παράγοντας ολιστικής διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού και συστημάτων, σαν οικοσύστημα που εμπίπτει στο ευρύτερο πλαίσιο εταιρικής κουλτούρας.  Μιας κουλτούρας όπου το ανθρώπινο στοιχείο είναι η κινητήρια δύναμη για τη βελτίωση της καθημερινότητας μέσω της χρήσης έξυπνων συστημάτων.”

SHIP FINANCE – ADAPTING TO NEW REGULATORY & COMMERCIAL LANDSCAPE με Συντονιστή τον κ. George Zambartas, Head of Office (Limassol) – Hill Dickinson LLP και Ομιλητές τους κ.κ. Nicholas Pavlidis, Head of Shipping – Bank of Cyprus, Constantinos Milios, Head of Shipping Finance – Eurobank Cyprus, Dimitris Tzavaras, Head of Shipping – Hellenic Bank, David Grant, Managing Director, Shipping Finance – ING Bank NV.
Ο κ. George Zambartas, Head of Office (Limassol)Hill Dickinson LLP, τόνισε: “Οι συμμετέχοντες στο πάνελ με θέμα τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, προερχόμενοι τόσο από τον κυπριακό όσο και από τον αγγλικό τραπεζικό τομέα, παρείχαν πολύτιμες πληροφορίες για το πώς αντιμετώπισαν τις πολυάριθμες προκλήσεις το 2023 και πώς οραματίζονται ότι οι ταραχώδεις γεωπολιτικές εξελίξεις και οι ρυθμιστικές απαιτήσεις θα επηρεάσουν τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση το επόμενο έτος. Από την συζήτηση έγινε σαφές ότι οι τράπεζες που συμμετείχαν στο πάνελ θα ακολουθήσουν μια ανθεκτική προσέγγιση και ότι οι επιλογές ναυτιλιακής χρηματοδότησης θα εξακολουθήσουν να είναι διαθέσιμες για τους εφοπλιστές. Το φόρουμ παρουσίασε επίσης τη συνεχή ανάπτυξη του κυπριακού ναυτιλιακού cluster, το οποίο διατηρεί την ανοδική του τροχιά – η οποία υποστηρίζεται και από την καθιέρωση νέων σημαντικών παραγόντων στην Κύπρο από διαφορετικούς τομείς της ναυτιλίας, όπως τους τομείς, Operations/διαχείρισης, πλοιοκτησίας, ναυτασφαλειών και ναυτιλιακών υπηρεσιών. Η αξία και η σημασία της κυπριακής ναυτιλίας ενισχύθηκε επίσης από το γεγονός ότι η Hill Dickinson πρόσθεσε την Κύπρο στο δίκτυο των διεθνών γραφείων της τον περασμένο μήνα”.
Ο κ. David Grant, Managing Director, Shipping Finance – ING Bank NV, τόνισε: “Υπάρχουν πολλές προκλήσεις στις προοπτικές της ναυτιλίας γενικά λόγω του συνδυασμού της αυξημένης αστάθειας, των γεωπολιτικών εξελίξεων, των κυρώσεων, των ρυθμίσεων και της απανθρακοποίησης. Παρά το αβέβαιο περιβάλλον, η αγορά της ναυτιλιακής χρηματοδότησης εξακολουθεί να είναι μια πολύ ανταγωνιστική αγορά με ισχυρά επίπεδα ρευστότητας που αναζητούν νέες συμφωνίες. Στόχος της ING είναι να αποτελεί έναν σταθερό πάροχο κεφαλαίων στη ναυτιλία και η εστίαση στη δημιουργία μακροπρόθεσμων σχέσεων με τους πλοιοκτήτες παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτήν την προσέγγιση. Πιστεύουμε επίσης ότι μπορούμε να παίξουμε σημαντικό ρόλο στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης. Η αειφορία είναι βασικό στοιχείο της στρατηγικής μας και συνυπολογίζουμε την ενεργειακή απόδοση κάθε πλοίου που χρηματοδοτούμε στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, συμμετέχοντας ενεργά και συνεργαζόμενοι με τους πελάτες μας για να συζητήσουμε νέες πρωτοβουλίες σε αυτόν τον τομέα, ενώ αναγνωρίζουμε τις προκλήσεις.”

ESG – CHARTING THE COURSE TO A SUSTAINABLE FUTURE
Το πάνελ εστίασε στα απαραίτητα και απτά οφέλη του ESG από την οπτική διαφόρων παραγόντων – εφοπλιστών, τραπεζιτών, ασφαλιστών και ναυλωτών.
Εισαγωγική Ομιλία από την κα. Katerina Ronga, Partner, Risk Advisory, Sustainability & Climate Leader – Deloitte Greece
Συντονιστής ο κ. Ezekiel Davis, Vice President, Europe Business Development – ABS και Ομιλητές οι κα. Katerina Ronga, Partner, Risk Advisory, Sustainability & Climate Leader – Deloitte Greece, κ. Hugues Calmet, Head of DNB Athens Representative Office – DNB, κ. Thanasis Antonakis, Deputy CFO & Chief Compliance Officer – Safe Bulkers, κ. Jeff Wakker, COO – Viterra Chartering B.V.
Η κα. Katerina Ronga, Partner, Risk Advisory, Sustainability & Climate LeaderDeloitte Greece, τόνισε: “Το εξελισσόμενο τοπίο βιωσιμότητας γίνεται μια νέα πραγματικότητα που θα πρέπει να εξετάσουν οι πλοιοκτήτες για να εξασφαλίσουν προληπτική δέσμευση.
Οι αλλαγές στους κανονισμούς είναι μάλλον ευέλικτες και αναμένεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να δημοσιεύει νέους κανονισμούς για να διασφαλίσει ότι θα επιτευχθεί μια βασική γραμμή.
Επομένως, οι πρακτικές ESG καθίστανται αναγκαιότητα για τον ναυτιλιακό τομέα, ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζουν μια ευκαιρία διαφοροποίησης και προσέλκυσης του ενδιαφέροντος των επενδυτών.
Το βασικό σημείο που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι οι πρωτοβουλίες ESG θα πρέπει να υιοθετήσουν μια ολιστική προσέγγιση που θα περιλαμβάνει στρατηγική, διακυβέρνηση, στόχους και αναφορές. Αυτά τα στοιχεία πρέπει να ενσωματωθούν στη στρατηγική της εταιρείας για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τις κανονιστικές απαιτήσεις.
Επιπλέον, οι πρωτοβουλίες ESG προσφέρουν πολλές ευκαιρίες στον ναυτιλιακό τομέα να βελτιωθεί, συμπεριλαμβανομένης της υιοθέτησης καινοτόμων τεχνολογιών και τεχνητής νοημοσύνης, της χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων και εναλλακτικών πηγών ενέργειας, της εφαρμογής πλαισίων για την καταπολέμηση της απάτης και βέλτιστων πρακτικών διακυβέρνησης, καθώς και η καθιέρωση νέων προτύπων για την υγεία και την ασφάλεια.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο νέος κανονισμός CSRD θα πρέπει να θεωρηθεί ως μια ευκαιρία για την προώθηση της πραγματικής πολιτιστικής αλλαγής και την δημιουργία ωφελειών για τον ναυτιλιακό τομέα.”

INVESTING IN SHIPPING
Συντονιστής ο κ. Andreas Mylonas, Advocate, Managing Partner – AMG Mylonas & Associates, LLC και Ομιλητές οι κ.κ. Aristides Pittas, Chairman & CEO – Euroseas Ltd. & EuroDry Ltd., Ronis Kyperesis, Head of Finance – Pelagic Partners; CFO – Hartmann Holdings, Hans Oust Heiberg, Partner – Sole Shipping.
O κ. Andreas Mylonas, Advocate, Managing Partner – AMG Mylonas & Associates, LLC, τόνισε: “Κατά τη διάρκεια του 7ου Ετήσιου Φόρουμ Ναυτιλίας της Capital Link στην Κύπρο, πραγματοποιήσαμε μια ενδελεχή συζήτηση με θέμα "Επενδύοντας στη Ναυτιλία." Αναλύσαμε διάφορα τμήματα που παρουσιάζουν ευκαιρίες επένδυσης, εξετάσαμε καινοτόμες δομές επένδυσης και εξετάσαμε το εξελισσόμενο τοπίο των χρηματοδοτικών επιλογών. Κύρια θέματα περιλάμβαναν τον αντίκτυπο των τεχνολογικών προόδων και των περιβαλλοντικών κανονισμών στις στρατηγικές επενδύσεων, τη σημασία της διαχείρισης κινδύνων και την επίδραση των γεωπολιτικών εντάσεων στον ναυτιλιακό τομέα. Οι τοποθετήσεις από τους ομιλητές προσέφεραν μια βαθιά κατανόηση των πολυπλοκοτήτων και των ευκαιριών εντός του ναυτιλιακού κλάδου, αντανακλώντας την κυκλική φύση της αγοράς και τις μελλοντικές προοπτικές επένδυσης στον κλάδο.”
Ο κ. Aristides Pittas, Chairman & CEO – Euroseas Ltd. & EuroDry Ltd., μιλώντας για το αν η σημερινή εποχή είναι κατάλληλη για επενδύσεις ανέφερε ότι επενδύει σε όλες τις εποχές, καθώς δεν ξέρει κανείς πότε θα έρθει η κατάλληλη στιγμή. Όπως χαρακτηριστικά είπε τις καλύτερες συμφωνίες τις έχει κάνει όταν οι συνθήκες δεν έδειχναν ευνοϊκές. Ο κ. Πίττας επεσήμανε ότι το μυστικό για μια εταιρεία, είναι να έχει έναν δυνατό ισολογισμό, ώστε να εξασφαλίζεται στις κακές εποχές της ναυλαγοράς. Αναφέρθηκε επίσης στο μοτίβο του να αγοράζει κανείς όταν η αγορά είναι χαμηλά και να πουλάει όταν είναι ψηλά. Όπως ανέφερε στη συνέχεια, «οι αναλύσεις των τραπεζών και των οικονομολόγων βασίζονται κυρίως σε όσα έχουν ήδη συμβεί. Όμως καθώς η ζωή είναι απρόβλεπτη, είναι σημαντικό οι αναλύσεις να λαμβάνουν υπόψη τους αστάθμητους παράγοντες της αγοράς, ούτως ώστε η επένδυση να επιβιώσει αν κάτι δεν εξελιχθεί σύμφωνα με τις προβλέψεις», τόνισε ο κ. Πίττας. Σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση της ναυλαγοράς και τις γεωπολιτικές εξελίξεις ανέφερε ότι επί του παρόντος οι περισσότεροι κλάδοι της ναυτιλίας σημειώνουν κέρδη. Όπως τόνισε αυτό που θα μετρήσει τελικά είναι αν θα συνεχιστεί η ανάπτυξη ή οι διαταραχές. Κανείς δεν γνωρίζει πότε θα τελειώσουν οι γεωπολιτικές εξελίξεις και οι πόλεμοι. Συνήθως οι καλές εποχές έρχονται μετά από δύσκολες εποχές. «Αυτή η περίοδος δεν είναι δύσκολη για την ναυτιλία και γι’ αυτό δεν αναμένω φανταστικές εξελίξεις στις ναυλαγορές», κατέληξε ο κ. Πίττας.
Ο κ. Ronis Kyperesis, Head of Finance – Pelagic Partners; CFO – Hartmann Holdings, απαντώντας σε ερωτήματα σχετικά με το μυστικό πίσω από την επιτυχία της Pelagic Partners, ο Ronis Kyperesis την απέδωσε σε μια προσεκτικά σχεδιασμένη στρατηγική. Υπογράμμισε τη σημασία της σχολαστικής διαχείρισης κινδύνων και χαρτοφυλακίου, υπογραμμίζοντας πώς αυτοί οι παράγοντες συμβάλλουν στην ανθεκτικότητα της εταιρείας να αντιμετωπίζει τις διακυμάνσεις της αγοράς. Με την επιμελή αξιολόγηση των κινδύνων και τη διαχείριση των χαρτοφυλακίων με ακρίβεια, η Pelagic Partners μπόρεσε να ευδοκιμήσει σε έναν σύνθετο και συνεχώς μεταβαλλόμενο κλάδο. Επιπρόσθετα, τόνισε τον κεντρικό ρόλο του ανθρώπινου δυναμικού στην Pelagic Partners, το οποίο είναι εφοδιασμένο με την γνώση και την τεχνογνωσία που απαιτούνται για να ξεπεραστούν οι σημαντικές προκλήσεις που επικρατούν στη ναυτιλία.
Ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχία της εταιρείας είναι η επένδυση σε αγορές τεχνογνωσίας. Η Pelagic Partners διοχετεύει στρατηγικά τις επενδύσεις της σε τομείς όπου η εταιρεία έχει βαθιά γνώση και αποδεδειγμένη εμπειρία. Αυτή η εστιασμένη προσέγγιση δίνει τη δυνατότητα στην Pelagic Partners να εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες μετριάζοντας τους πιθανούς κινδύνους, διαδραματίζοντας έτσι σημαντικό ρόλο στη διαρκή επιτυχία της.

CHARTERERS’ PERSPECTIVE - NAVIGATING THROUGH INDUSTRY TRANSFORMATION
Συντονιστής ο κ. Polys Hajioannou, CEO - Safe Bulkers (SB) και Ομιλητές οι κ.κ. Alex Sass, Vice President Freight - EP Resources AG, Samuel Jaeggi, Freight Trader – Mercuria, Mark Thompson, Senior Freight Trader - Olam International, Patrick Legierse, Global Head of Chartering - Viterra Chartering B.V.
Κατά τη διάρκεια του πάνελ τους, εκπρόσωποι μεγάλων ναυλωτών συζήτησαν μια σειρά από καίρια ζητήματα για τη ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένων των αναταραχών, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ξηρασία στην Διώρυγα του Παναμά και οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και τις προοπτικές τους για τις ναυτιλιακές αγορές και το μέλλον της πράσινης ναυτιλίας.
Όσον αφορά τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες έχουν ωθήσει πολλά πλοία να κάνουν μεγαλύτερες διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν τους κινδύνους, ο κ. Samuel Jaeggi δήλωσε ότι ενώ οι επιθέσεις δεν έχουν επηρεάσει ακόμη σοβαρά τη ναυτιλία, ο πραγματικός αντίκτυπός τους θα γίνει αισθητός τους επόμενους μήνες—όπως συνέβη με την ξηρασία στον Παναμά. Ο κ. Jaeggi σημείωσε ότι, όταν τα επίπεδα των υδάτων μειώθηκαν σημαντικά στη Διώρυγα του Παναμά λόγω ξηρασίας, περιορίζοντας δραστικά τον αριθμό των πλοίων που θα μπορούσαν να διασχίσουν τη Διώρυγα, πολλοί περίμεναν ότι οι επιπτώσεις στη ναυτιλία θα φαίνονταν άμεσα. Ωστόσο, η πραγματική επίδραση της ξηρασίας στη ναυτιλία έγινε αισθητή λίγους μήνες αργότερα. Δήλωσε ότι η τρέχουσα κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα πιθανότατα θα είναι παρόμοια και ότι θα μπορούσε ενδεχομένως να προκαλέσει αλλαγές δρομολογίων στις εμπορικές γραμμές Ασίας-Ευρώπης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Συμφωνώντας με τη δήλωση του κ. Jaeggi, ο κ. Alex Sass τόνισε ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν είναι προσωρινή και πιθανότατα δεν θα επιλυθεί εύκολα ή γρήγορα. Αντίθετα, θα οδηγήσει σε μια πιο σύνθετη ναυτιλιακή αγορά με αλλαγμένες εμπορικές διαδρομές. Λόγω της θέσης της, η Κύπρος θα διαδραματίζει ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία, είπε, ιδιαίτερα υπό το φως των γεωπολιτικών εντάσεων και των επερχόμενων περιβαλλοντικών κανονισμών. Όσον αφορά τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο οποίος προκάλεσε παράπλευρες επιπτώσεις σε όλη τη ναυτιλία λόγω κυρώσεων και αλλαγών εμπορικών οδών, ο κ. Mark Thompson τόνισε ότι, παρά τον πόλεμο, τα λιμάνια στην Ουκρανία στην πραγματικότητα έχουν εξάγει μεγαλύτερες ποσότητες προϊόντων, ιδιαίτερα σιτηρών, από ότι πριν τον πόλεμο.
Παρόλο που πολλές ναυτιλιακές αγορές είναι ανταγωνιστικές επί του παρόντος, οι ναυλωτές τόνισαν τον τομέα ξηρού χύδην φορτίου ως έναν από τους επόμενους τομείς. Η αγορά φαίνεται ιδιαίτερα ανταγωνιστική για τα πλοία ξηρού φορτίου Capesize, τα οποία αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό στην αξία του παγκόσμιου στόλου ξηρού χύδην φορτίου, σημείωσε ο κ. Jaeggi.
Πέρα από την ανησυχία για τις γεωπολιτικές αναταραχές, η μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία, καθώς και ο αντίκτυπος των περιβαλλοντικών κανονισμών στη ναυτιλία, ήταν επίσης σημαντικά θέματα που συζητήθηκαν. Για τη μετάβαση σε μια πιο αποτελεσματική ναυτιλία, οι ναυλωτές και οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να συνεργαστούν στενά, δήλωσε ο κ. Thompson. Τα δύο μέρη πρέπει να επενδύσουν και να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε projects που μπορούν να ωθήσουν τη ναυτιλία προς τα εμπρός σε ένα πράσινο μέλλον, ειδικά όταν πρόκειται για την αποδοτικότητα των πλοίων, τόνισε. Ο κ. Patrick Legierse συμφώνησε, λέγοντας ότι η συνεργασία μεταξύ πλοιοκτητών και ναυλωτών για επενδύσεις στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των πλοίων είναι απαραίτητη, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι το μέλλον και η εφαρμογή εναλλακτικών καυσίμων παραμένουν απίστευτα αβέβαια. Ενώ η πράσινη ναυτιλία και τα αποδοτικά πλοία είναι σημαντικά και επωφελή για όλα τα μέρη, ο κ. Sass σημείωσε ότι χρειάζεται μεγάλη προσοχή όταν γίνονται επενδύσεις σε τέτοιου είδους projects, καθώς έχουν μεγάλο κόστος και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απώλειες κεφαλαίων εάν αποδειχθούν μη αποτελεσματικά. Για να αποφευχθεί αυτό, τόνισε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί παγκοσμίως η ναυτιλιακή νομοθεσία του ΙΜΟ, και όχι περιφερειακοί κανονισμοί όπως αυτοί που επιβάλλονται από την ΕΕ. Θα πρέπει επίσης τα χρήματα που συγκεντρώνονται από αυτούς τους κανονισμούς να διατεθούν σε έργα που στοχεύουν στην προώθηση της πράσινης ναυτιλίας.

SHIPOWNERS’ ROUNDTABLE με συντονιστής τον κ. Stavros Violaris, Partner, Sustainability Leader - EY Cyprus και Ομιλητές την κα. Semiramis Paliou, CEO - Diana Shipping (DSX); Chairperson – HELMEPA; Chairperson – INTERMEPA, κ. George Mouskas, CEO - Olympia Ocean Carriers / Zela Shipping, κ.. Polys Hajioannou, CEO - Safe Bulkers (SB), κ. Petros Pappas, CEO - Star Bulk Carriers.
Ο κ. Stavros Violaris, Partner, Sustainability Leader - EY Cyprus, τόνισε: “Σήμερα, είχα το προνόμιο να συμμετάσχω στο 7ο Ετήσιο Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link στην Κύπρο, μια συνάντηση καθοριστικής σημασίας που υπογράμμισε την ανθεκτικότητα, την καινοτομία και τον πρωτοποριακό τρόπο σκέψης της ναυτιλίας.”
Ιδιαίτερα εποικοδομητική ήταν η συζήτηση του πάνελ των Εφοπλιστών, με επικεφαλής τον Σταύρο Βιολάρη, Partner και Sustainability Leader της EY Κύπρου. Ο Σταύρος αναφέρθηκε σε σημαντικά θέματα όπως η βιωσιμότητα, το ρυθμιστικό περιβάλλον της ΕΕ, οι τρέχουσες γεωπολιτικές πιέσεις, το μέλλον της ναυτιλίας, καθώς και η στρατηγική σημασία των πλοίων με σημαία ΕΕ και Κύπρου στη διαμόρφωση του μέλλοντος του κλάδου.
Συμπερασματικά, από τις απόψεις που εξέφρασαν οι συμμετέχοντες, ο Σταύρος τόνισε τις αισιόδοξες προοπτικές για τον κλάδο, την επικείμενη ανάγκη για δράση που οφείλεται στην επείγουσα ανάγκη για μείωση των εκπομπών και υιοθέτηση πιο πράσινων πρακτικών, αλλά και τη συνεχιζόμενη τεχνολογική καινοτομία που εμφανίζεται ανεξάρτητα από την αβεβαιότητα γύρω από την οποία θα επικρατήσουν οι τεχνολογικές εξελίξεις. Τέλος, τόνισε την ανάγκη για συνεργασία και συλλογική δράση που είναι βασικές για την αντιμετώπιση των μελλοντικών προκλήσεων. Δουλεύοντας μαζί, μπορούμε να χαράξουμε μια πιο πράσινη πορεία προς μια πιο ανθεκτική ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η κα. Semiramis Paliou, CEO - Diana Shipping (DSX); Chairperson – HELMEPA ; Chairperson – INTERMEPA, τόνισε πολλά βασικά σημεία σχετικά με τον πράσινο μετασχηματισμό της ναυτιλίας, τις επιπτώσεις του EU ETS, τη σημασία της γεωπολιτικής, τον ρόλο της HELMEPA και τις μελλοντικές προβλέψεις.
Τόνισε την επιτακτική ανάγκη για έναν πράσινο μετασχηματισμό στη ναυτιλία, σημειώνοντας την ανάγκη για σημαντικές επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και μηδενικά καύσιμα για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών για το 2030 και το 2050. Η ναυτιλία χρειάζεται περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια έως το 2030 και 3,7 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2050. Τα συμβατικά πλοία διαθέτουν εντυπωσιακή απόδοση καυσίμου, ενώ τα μελλοντικά καύσιμα παραμένουν αβέβαια, με τα βιοκαύσιμα, τη μεθανόλη και το LNG να αποτελούν τις διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις επί του παρόντος. Ο κίνδυνος παραμένει στις επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία, αλλά μεταβατικές λύσεις όπως τα πλοία διπλού καυσίμου μεθανόλης σηματοδοτούν την πρόοδο προς τη βιωσιμότητα.
Η κα. Παλιού συζήτησε επίσης τις επιπτώσεις του Συστήματος της ΕΕ (ETS), σημειώνοντας την επιτυχία του στη μείωση των εκπομπών σε άλλους κλάδους μέσω ενός μηχανισμού ανώτατων ορίων. Η επέκταση αυτού του συστήματος στη ναυτιλία ευθυγραμμίζεται με τις παγκόσμιες προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Με τον καθορισμό ορίων, το ETS συμβάλει στις τεχνολογικές εξελίξεις και τις βελτιώσεις της αποτελεσματικότητας.
Γεωπολιτικά, η ναυτιλία διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην εθνική ασφάλεια, τη στρατηγική αυτονομία, την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Τα πλοία ευρωπαϊκής και κυπριακής σημαίας συμβάλλουν σημαντικά στην ασφάλεια, την οικονομική ανάπτυξη και την ανεξαρτησία διευκολύνοντας το εμπόριο και παρέχοντας ευκαιρίες απασχόλησης.
Στη συνέχεια, η κα. Παλιού τόνισε τον ρόλο της HELMEPA, ενός οργανισμού που ιδρύθηκε πριν από 40 χρόνια. Η HELMEPA εστιάζει στην ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση του ναυτιλιακού κλάδου σχετικά με την προστασία της θάλασσας. Ενόψει των περιβαλλοντικών κανονισμών, η HELMEPA παρέχει εκπαίδευση και καθοδήγηση για την ευθυγράμμιση με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένων έργων όπως το METAVASEA, το οποίο στοχεύει στην εκπαίδευση των ενδιαφερομένων σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τα νέα καύσιμα και την ευαισθητοποίηση για την κλιματική κρίση.
Κοιτάζοντας μπροστά, η κα. Παλιού σχολίασε ότι με την αναθεωρημένη στρατηγική του ΙΜΟ για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που στοχεύει σε καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050 και τα ενδιάμεσα μέτρα που αναμένονται έως το 2027, η παγκόσμια ομοιομορφία στη μέτρηση και την τιμολόγηση των εκπομπών είναι ζωτικής σημασίας. Απαιτούνται φιλόδοξα μέτρα για την ικανοποίηση των απαιτήσεων της ΕΕ και την αποτροπή πιθανών περιφερειακών ρυθμίσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ασία, προκειμένου να διατηρηθούν ενιαίοι, παγκόσμιοι ισότιμοι όροι ανταγωνισμού.
Συμπερασματικά, η κα. Παλιού υπογράμμισε τη δέσμευση της ναυτιλίας για ένα πιο πράσινο μέλλον, με γνώμονα τα ρυθμιστικά πλαίσια, τις τεχνολογικές καινοτομίες και τις συνεργατικές πρωτοβουλίες όπως η HELMEPA για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της περιβαλλοντικής ευθύνης.
Ο κ. George Mouskas, CEO - Olympia Ocean Carriers / Zela Shipping, τόνισε τη σημασία του να συνεχίσουν να ναυπηγούνται καλύτερα, πιο αποτελεσματικά και πιο οικονομικά πλοία καθώς η αγορά δεν έχει άλλη επιλογή.  Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, η εταιρεία του παρέλαβε από την Ιαπωνία σύγχρονα πλοία που έχουν 25% χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων σε σύγκριση µε πλοία μεγαλύτερης ηλικίας.
Ο κ. Polys Hajioannou, CEO της Safe Bulkers (SB), δήλωσε αισιόδοξος για το μέλλον της ναυλαγοράς φορτηγών πλοίων καθώς και για τις τιμές των ναύλων. Συνέχισε δίνοντας έμφαση στην τιμή του ημερήσιου ναύλου που τον Φεβρουάριο έφτασε τα 17.000 δολάρια και όπως ανέφερε φαίνεται να ανεβαίνει στα 25.000 δολάρια τον Ιούνιο-Ιούλιο, αφού θα αρχίσουν οι εξαγωγές από τη Λατινική Αμερική, συµπεριλαµβανοµένης και της Αργεντινής. Εξέφρασε την ίδια αισιοδοξία και για το β’ εξάμηνο του 2024, αλλά και για το 2025, καθώς υπάρχουν λίγες νέες παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων, και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε λεπτή ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Και ενώ παραμένει αισιόδοξος για το μέλλον της αγοράς, τόνισε ότι οι αμερικανικές εκλογές μπορεί να επηρεάσουν αυτή την προοπτική. Αν εκλεγεί ο Ντόναλντ Τραµπ, θα υπάρξουν εντάσεις µε την Κίνα και θα επηρεαστεί το παγκόσμιο εμπόριο και άρα η Ευρώπη, που σημαίνει ότι θα επηρεαστεί και η αγορά των μεταφορών των ξηρών χύδην φορτίων.
Σχετικά με τον ρόλο της Ευρώπης στη ναυτιλία παγκοσμίως, ο κ. Χατζηιωάννου τόνισε ότι, η Ευρώπη πρέπει να ενισχύσει την ανταγωνιστική της θέση στη ναυτιλία. Επεσήμανε επίσης ότι η διαχείριση του ευρωπαϊκού στόλου θα πρέπει να γίνεται από την Αθήνα και τη Λεμεσό, που είναι πόλεις που προσφέρουν τον καλύτερο δυνατό συνδυασμό μεταξύ επαγγελματικών συνθηκών και διαβίωσης, καθώς οι Ευρωπαίοι θέλουν να ζουν στην Ευρώπη. Παρόλα αυτά μια ναυτιλιακή επιχείρηση μπορεί να λειτουργήσει και από άλλα απομακρυσμένα ναυτιλιακά κέντρα εάν χρειαστεί.
Για τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και ειδικά για το EU-ETS, το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών, ο κ. Χατζηιωάννου σχολίασε ότι οι ρυθμίσεις θα οδηγήσουν σε αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων από και προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια λόγω των τελών και των φόρων και αυτό το αυξημένο κόστος θα μπορούσε να θέσει τον ευρωπαϊκό στόλο σε μειονεκτική θέση. Σημείωσε ότι η φράση «ο ρυπαίνων πληρώνει», εννοώντας τους ναυλωτές, η οποία αναφέρεται στις συζητήσεις για τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, δεν είναι απολύτως αληθής. Σύμφωνα με την εμπειρία του, ορισμένοι ναυλωτές πολλές φορές πληρώνουν μόνο ένα μέρος του κόστους αφήνοντας τους πλοιοκτήτες να πληρώσουν το υπόλοιπο. Εν τέλει, ωστόσο, οι καταναλωτές είναι εκείνοι που θα επωμιστούν το μεγαλύτερο βάρος των τελών, καθώς θα πληρώσουν υψηλότερες τιμές για να αγοράσουν τα ίδια προϊόντα.
Συνεχίζοντας την αναφορά στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, ο κ. Χατζηιωάννου τόνισε ότι δεν είναι ξεκάθαρο για την υλοποίηση ποιων projects θα δίνονται τα χρήματα που θα συγκεντρώνονται από το EU¬ETS. Όπως τόνισε θα πρέπει να υπάρξει διαφάνεια από την ΕΕ σχετικά με την αξιοποίηση αυτών των κεφαλαίων.  Όσον αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα και την αποδοτικότητα των πλοίων, η αβεβαιότητα σχετικά με την πρακτική εφαρμογή τέτοιων επενδύσεων και το ενδιαφέρον από τους ναυλωτές, έχει οδηγήσει την πλευρά των πλοιοκτητών να βλέπουν τις επενδύσεις αυτές διστακτικά. Ο κ. Χατζηιωάννου σημείωσε ότι η Safe Bulkers έχει επενδύσει σε δύο πλοία μεθανόλης διπλού καυσίμου, ωστόσο δεν πιστεύει ότι θα έχουν άμεση επιτυχία, καθώς δεν βλέπει ακόμη σταθερό ενδιαφέρον από τους ναυλωτές για τα συγκεκριμένα πλοία.
Ο κ. Petros Pappas, CEO - Star Bulk Carriers, σχολίασε για την πράσινη μετάβαση ότι η τεχνολογία έρχεται, όμως δεν υπάρχουν υποδομές, ούτε και εναλλακτικά καύσιμα και η κατασκευή υποδομών χρειάζεται χρόνο και πολύ χρήμα. Όπως τόνισε ο κ. Παππάς, τα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι σε ποσότητες μεγάλες ώστε να καταστεί δυνατός ο εφοδιασμός όλου του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, και επίσης θα υπάρξει έντονος ανταγωνισμός µε τις άλλες βιομηχανίες: «Όταν αρχίσει η παραγωγή των εναλλακτικών καυσίμων θα δοθούν πρώτα στις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες - και ανάμεσά τους δεν είναι η ναυτιλία, η οποία ευθύνεται µόλις για το 3% της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου».
Πρόσθεσε αναφερόμενος στα µέτρα για τη βελτίωση της απόδοσης του υπάρχοντος στόλου ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων, ότι «σημαντικό είναι να εξελιχθεί και ο καθαρισμός της γάστρας του πλοίου (hullclean) µε σωστό τρόπο ώστε να µην παθαίνει ζημιά το πλοίο. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε ένα ρομποτικό σύστημα που θα καθαρίζει τη γάστρα του πλοίου. Εδώ και δύο χρόνια κάνουμε έρευνες και πειράματα για την κατασκευή ενός τέτοιου ρομπότ και αν τα καταφέρουμε, θα είναι μεγάλη επιτυχία», ανέφερε. Για τη νομοθέτηση περιφερειακής ισχύος κανονισμών σχολίασε ότι δεν θα πρέπει κάθε περιφέρεια να εφαρμόζει δικές της νομοθεσίες, όπως έγινε µε την Ε.Ε. και το EU-ETS, αλλά θα πρέπει να νομοθετεί, µε παγκόσμια ισχύ, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός - ΙΜΟ. Όσο για το επιπλέον κόστος στις θαλάσσιες µεταφορές από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τη ναυτιλία, πρόσθεσε ότι «θα το επωμιστούν οι καταναλωτές, καθώς αυτή η αύξηση του κόστους θα έχει σαν συνέπεια την αύξηση των τιμών των προϊόντων, ενώ θα µειωθεί ο όγκος των εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη. Λόγω της ακρίβειας ο κόσμος θα ξεσηκωθεί, όπως συνέβη µε τους αγρότες, οι οποίοι διαμαρτύρονται για την αγροτική πολιτική της Ε.Ε., η οποία εκ των πραγμάτων αναγκάστηκε να πάρει πίσω κάποια από τα µέτρα». Και συμπλήρωσε ότι οι ευρωπαϊκοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί µάς βάζουν σε µειονεκτική θέση απέναντι στους ανταγωνιστές µας αφού οι µεταφορές γίνονται ακριβότερες. Ο κ. Παππάς σε αυτό το σημείο κατέληξε λέγοντας ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου µε τον πιο φτηνό και πιο οικολογικό τρόπο αφήνοντας µικρό αποτύπωμα σε σύγκριση µε άλλες βιομηχανίες».
Το σχόλιο αφορούσε κυρίως τους Ευρωπαίους καθώς όπως εξήγησε, οι κανονισμοί γενικώς είναι καλοί και για το περιβάλλον και για τις ναυλαγορές και η 10ετία αυτή είναι καλή για τις ναυλαγορές λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών: Τα πλοία µειώνουν ταχύτητα πλεύσης για να µειώσουν τις εκπομπές αερίου, άρα θα χρειαστούν περισσότερα για να µεταφέρουν τον ίδιο όγκο φορτίων, τα παλαιότερα σκαριά πηγαίνουν για παλιοσίδερα, ενώ τα πλοία θα µένουν περισσότερο χρόνο για dry docking - επισκευές/συντήρηση. Αυτό σηµαίνει ότι υπάρχει ζήτηση για θαλάσσιες µεταφορές, αλλά από την άλλη δεν υπάρχουν αρκετά πλοία διαθέσιμα, άρα ανεβαίνουν οι τιμές των ναύλων, κατέληξε ο κ. Παππάς.

ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΚΛΕΙΣΕ  ο κ. George A. Tsavliris, Principal – Tsavliris Salvage Group, Conference Chairman.
Ο κ. Tsavliris, κλείνοντας τις εργασίες του Συνεδρίου, τόνισε: “Το θεωρώ τιμή μου να προεδρεύω στο Cyprus Capital Link Forum για έβδομη συνεχή χρονιά!
Το Capital Link Forum είναι μια παγκοσμίως αναγνωρισμένη ναυτιλιακή πλατφόρμα, που προσελκύει πλοιοκτήτες από όλο τον κόσμο.
Με δεδομένο το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον, την αβέβαιη οικονομική / γεωπολιτική εποχή, την παγκόσμια κλιματική κρίση, την μείωση των εκπομπών/απαιτήσεων απαλλαγής από άνθρακα, την υγειονομική περίθαλψη και την ψυχική υγεία των ναυτικών μας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου παγκόσμιας κρίσης που βιώνουμε και  των επιπτώσεων στο παγκόσμιο εμπόριο και στον ναυτιλιακό τομέα, η κατάσταση κρίνεται  ιδιαίτερα ανησυχητική.
Με την υποστήριξη και τη συμμετοχή κορυφαίων ναυτιλιακών στελεχών, αναλύσαμε τα παραπάνω ζητήματα (που ταλανίζουν τον κλάδο μας)  σε μια προσπάθεια να ορίσουμε μια αποτελεσματική πορεία δράσης που μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω συνέργειας. Ο πλέον αποτελεσματικός τρόπος για να επιτευχθεί ένα βιώσιμο μέλλον,  είναι η συνεργασία, η επικοινωνία και η διαφάνεια.
Η μοναδική δομή του Cyprus Capital Link Forum  δημιουργεί μια υπέροχη ατμόσφαιρα έμπνευσης για όλους τους παρευρισκόμενους – τόσο στις  ηγετικές φυσιογνωμίες του ναυτιλιακού τομέα όσο και στη νεότερη γενιά που παρακολουθεί – και προσφέρει τροφή για δημιουργική σκέψη.  Όλα τα σημαντικά θέματα με τα οποία ασχολούμαστε συζητούνται με ειλικρινή, διαφανή και σχεδόν ουτοπικό τρόπο – ανεξάρτητα από τίτλους και ιεραρχίες. Είμαι πραγματικά περήφανος και χαρούμενος που είμαι μέρος του CYPRUS Capital Link Forum για αυτή τη σπάνια ευκαιρία που παρέχει, ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι  να έχουμε πάντα έναν ουσιαστικό και ανοικτό διάλογο.
Ελπίζουμε ότι η καταστροφική κρίση στη Γάζα, η Ουκρανία , οι πολιτικές εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα και σε άλλα μέρη του κόσμου,  θα επιλυθούν επιτέλους  και θα πάψουν οι τραγικές επιπτώσεις σε αθώους πολίτες.
Ένα μεγάλο  ευχαριστώ στην ομάδα του Capital Link, σε όλους τους ομιλητές και τους παρευρισκόμενους  για τη συνεχή υποστήριξή τους στον κυπριακό  (και ελληνικό)  ναυτιλιακό τομέα,  αλλά και σε αυτή την τεράστια ευκαιρία να θέσουμε τα ζωτικά ζητήματα που μας αφορούν όλους και να  σχεδιάσουμε  ένα βιώσιμο και θετικό μέλλον για τη ναυτιλία!”

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share