Τετάρτη, Απρίλιος 24, 2024
13/10, 09:10

Maritime Cyprus 2022: Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας θα είναι αποτέλεσμα συνεργασίας

Ρεπορτάζ από τη Λεμεσό της Κύπρου: Στέφανος Παπανδρέου & Θεανώ Καλαποθαράκου συνεκδότες του ELNAVI

Η απανθρακοποίηση δεν είναι μόνον υπόθεση της ναυτιλίας αλλά το αποτέλεσμα μιας ευρύτερης παγκόσμιας συμμαχίας.
Το Maritime Cyprus forum 2022 που πραγματοποιήθηκε 9-12 Οκτωβρίου ανέπτυξε αυτό το κρίσιμο θέμα και την απάντηση της ναυτιλίας στα 3Cs, κρίσεις, προκλήσεις και ανταγωνιστικότητα.  
Το φόρουμ προσκάλεσε κορυφαίες προσωπικότητες της Ναυτιλίας από την ελληνοκυπριακή και διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα να μοιραστούν τις απόψεις και τις προοπτικές τους για τις τελευταίες εξελίξεις.
Περισσότεροι από 900 εκπρόσωποι της ναυτιλίας από όλο τον κόσμο, από 35 χώρες, παρακολούθησαν το συνέδριο που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια στην Κύπρο.
Η κα Λιάνα Χαραλάμπους Τάνος, Πρόεδρος του Συνεδρίου και Αναπληρώτρια Μόνιμη Γραμματέας του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, απηύθυνε χαιρετισμό στους συμμετέχοντες της 1ης ημέρας του συνεδρίου. Ο Πρόεδρος του Συνεδρίου χαρακτήρισε την εκδήλωση ως ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων σχετικά με κρίσιμες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ακολούθησε ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκος Αναστασιάδης, ο οποίος στην εναρκτήρια ομιλία αναφέρθηκε στη μακροπρόθεσμη στρατηγική της Κύπρου για τη ναυτιλία:  “SEA Change 2030”. Ο Πρόεδρος τόνισε ότι η Κύπρος υποστηρίζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία στη μετάβασή της σε μια πράσινη και ψηφιακή ναυτιλία παρέχοντας φορολογικά κίνητρα, ενθαρρύνοντας τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων από πλοία με κυπριακή σημαία και παρέχοντας χρηματοδότηση για την προώθηση της καινοτομίας. Ο Πρόεδρος αναφέρθηκε επίσης στις προσπάθειες του Υφυπουργείου Ναυτιλίας για την προώθηση των ναυτιλιακών επαγγελμάτων και της ισότητας των φύλων στη ναυτιλία, καθώς και τις άμεσες ενέργειες που έχει αναλάβει η Κύπρος για την αντιμετώπιση της πανδημίας του COVID-19 και τα πρακτικά μέτρα που έχει αναλάβει η Κύπρος για να βοηθήσει τους ναυτικούς που επλήγησαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Το πρώτο πάνελ συζήτησης, με θέμα «Είναι το Ρυθμιστικό Πλαίσιο έτοιμο να ανταποκριθεί στα 3Cs;», συντόνισε ο κ. Βασίλειος Δημητριάδης, Υπουργός Ναυτιλίας στον Πρόεδρο. Το πάνελ περιλάμβανε την Α.Ε. κ. Kitack Lim, Γενικό Γραμματέα, Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός και την Α.Ε. κα Adina Vălean, Επίτροπος Μεταφορών, Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο κ. Kitack Lim συζήτησε πώς οι ρυθμιστικές αρχές τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε περιφερειακό επίπεδο πρέπει να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν κοινές προκλήσεις. Η κα. Adina Vălean συμφώνησε, υπογραμμίζοντας πώς οι ευρωπαϊκές εφοδιαστικές αλυσίδες ήταν ανθεκτικές και προσαρμόσιμες, παρά την πρόσφατη ενεργειακή κρίση.
Επιπλέον, η συζήτηση επικεντρώθηκε στο κατά πόσο οι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 και το 2050 είναι αρκετά φιλόδοξοι ή χρήζουν επαναξιολόγηση. Ειδικότερα, οι ομιλητές τόνισαν πώς οι ρυθμιστικές αρχές μπορούν να παρέχουν διάφορα κίνητρα για να ενθαρρύνουν τη χρήση καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα.
Μετά την πρώτη συζήτηση πάνελ, μια κεντρική ομιλία με θέμα  "Navigating the new normal"  δόθηκε από τον κ. Ben Nolan – Διευθύνοντα Σύμβουλο, Maritime, Rail & Energy Infrastructure, Equity Research, στη Stifel Financial Corp – σχετικά με τις προοπτικές για τις απαιτήσεις του ναυτιλιακού τομέα.
Ο ρόλος των Εφοπλιστών σε αυτό το ασταθές περιβάλλον ήταν ο τίτλος ενός σημαντικού πάνελ που συντόνισε ο Γιώργος Μούσκας Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών CUS Κύπρου και περιλάμβανε τα ακόλουθα κορυφαία ονόματα της Ελληνοκυπριακής Ναυτιλίας: Ανδρέας Χατζηγιάννης Πρόεδρος CUS, Γιώργος Προκοπίου πρόεδρος της Dynacom Tankers και ο κ. Πόλυς Β. Χατζιωάννου Διευθύνων Σύμβουλος της SafeBulkers inc.
Ο κ. Προκοπίου σχολίασε τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες που επηρεάζουν τη ναυτιλία και ρώτησε: ποιος ευθύνεται για τη μόλυνση του περιβάλλοντος ο ταξιτζής ή ο επιβάτης; Η ναυτιλιακή βιομηχανία διαχειρίζεται το πιο πρόσφατο μοντέλο πλοίων και ως εκ τούτου δεν ευθύνεται για τις εκπομπές αερίων. Ο κ. Προκοπίου τόνισε ότι τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τους πλοιοκτήτες και τα παγκόσμια συμφέροντα πρέπει να ευθυγραμμιστούν για την προστασία του περιβάλλοντος, με παράλληλη βελτιστοποίηση της χρήσης ενέργειας μέσω των διαθέσιμων τεχνολογιών και των μελλοντικών καυσίμων. Δεν υπάρχουν θαύματα στο εμπόριο σύμφωνα με τις επιτρεπόμενες εκπομπές πρέπει να προτείνουμε ρεαλιστικές λύσεις και να μην διαφωνούμε.
Τα εναλλακτικά καύσιμα δεν μπορούν να υιοθετηθούν στο άμεσο μέλλον και το πετρέλαιο θα παραμείνει το κύριο καύσιμο για την πρόωση του πλοίου.
Η απαλλαγή από τον άνθρακα είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα και πρέπει να έχει παγκόσμια λύση. Μόνο η συνεργασία μπορεί να φέρει αποτελέσματα.
Ο κ. Χατζηγιάννης συμφώνησε ότι η ναυτιλία δεν μπορεί να εξαρτάται από την ηλεκτρική ενέργεια και το EU ETS Environmental Trading Scheme δεν έχει σχεδιαστεί για τη ναυτιλία. Δυστυχώς η Ευρώπη δεν μπορεί να κατανοήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία η οποία επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την κυκλικότητα και την πολυπλοκότητα της αγοράς. Επιπλέον, ο φόρος χωρητικότητας δεν μπορεί να θεωρηθεί από την Ευρώπη ως κρατική ενίσχυση. Πρέπει να εξηγήσουμε ότι η ελληνική και η κυπριακή ναυτιλία είναι διαφορετική και πολύ σημαντική για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Ο κ. Χατζιωάννου είπε ότι ανυπομονεί να δει τα επόμενα χρόνια την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων. Ωστόσο, η εταιρεία του σε μια προσπάθεια να συμμορφωθεί με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις (φάση III Tier III του ΙΜΟ) παρήγγειλε στις αρχές του 2020 μια σειρά οικονομικών πλοίων ξηρού φορτίου τύπου Kamsarmax σε ιαπωνικά ναυπηγεία μειώνοντας σημαντικά τις ατμοσφαιρικές εκπομπές.
Τέλος, ο εμβληματικός εφοπλιστής Cpt Παναγιώτης Τσάκος παρατήρησε ότι πρέπει να προσελκύσουμε νέους στη ναυτιλία διαφορετικά η ελληνική ναυτιλία θα ακολουθήσει τη μοίρα άλλων ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εθνών, Βρετανών κ.λπ. που εξαφανίστηκαν.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το Κυπριακό βραβείο Προσωπικότητας & Ναυτιλιακής Βιομηχανίας 2022 παρέδωσε ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Αναστασιάδης στον Χρήστο Μαυρέλη πρώην υπουργό Επικοινωνιών & Έργων και δικηγόρο που κατά τη θητεία του συνέβαλε στην ανάπτυξη των νηολογημένων πλοίων που φέρουν την κυπριακή σημαία σε όλο τον κόσμο. 

Ο δρόμος προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας

Η συνεδρία “Towards zero emissions in Shipping” συντονίστηκε από τον κ. Sveinung Oftedal, Ειδικό Διευθυντή, Νορβηγικό Υπουργείο Κλίματος και Περιβάλλοντος.
Στο πάνελ ήταν ο Dr John Kokarakis, Technical Director, South East Europe, Black Sea and Adriatic Zone, Bureau Veritas, Dr Henning Brauer, Technical Director, Gesellschaft für Oeltransporte mbH (GEFO) και ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, Τεχνικός Διευθυντής, Atlantic Bulk Carriers Management. Οι συμμετέχοντες σε πάνελ συζήτησαν τις επερχόμενες αλλαγές στο ρυθμιστικό τοπίο και τις επιπτώσεις τους στη ναυτιλία καθώς ο κλάδος μεταβαίνει προς τη βιωσιμότητα.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε σε μεγάλο βαθμό στα υπό εξέταση εναλλακτικά καύσιμα, με το πάνελ να διερευνά τη βιωσιμότητα του σε διάφορους τομείς – και την ανάγκη αυτές οι λύσεις να είναι συμβατές με τις υπάρχουσες λιμενικές υποδομές και πλοία.
Η μεθανόλη επισημάνθηκε από τον κ. Πάνο Ζαχαριάδη ως ισχυρό υποψήφιο για τα πλοια ξηρού φορτίου όπως επίσης και σε άλλους τομείς.
Ο Δρ Τζον Κοκαράκης υπερασπίστηκε το LNG ως βιώσιμη λύση, που είναι διαθέσιμο σήμερα, εξηγώντας πώς μειώνεται ενεργά η ολίσθηση μεθανίου. Συζητήθηκε επίσης η αξία των μεσοπρόθεσμων μέτρων αλλά και των μέτρων που βασίζονται στην αγορά. Ο Dr Henning Brauer και ο Δρ Τζον Κοκαράκης σχολίασαν αμφότεροι ότι τα περιφερειακά μέτρα, όπως αυτά που επιβάλλει η ΕΕ, είναι περιττά και ότι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) πρέπει να είναι ο κύριος ρυθμιστικός φορέας. Αυτό, είπαν, θα διασφάλιζε παγκόσμια συνέπεια. Συμφωνήθηκε ότι απαιτείται συνεργασία σε ολόκληρη τη βιομηχανία για να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων και μελλοντικών κανονισμών.

Το κανονιστικό πλαίσιο στη Ναυτιλία 

Το δεύτερο πάνελ της 2ης ημέρας επικεντρώθηκε στο Taxonomy in Shipping – A panacea or a detour to sustainable/green finance? 
Ο κ. Νικόλας Μπορνόζης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Link, Inc ήταν συντονιστής της συνεδρίας. Στο πάνελ συμμετείχαν η κα Φωτεινή Ιωαννίδου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια Waterborne Transport, Head of Unit Maritime Safety, DG MOVE, European Commission, Katalin Dobranszky, Senior Director, Innovation, Finance and Fiscal Affairs, ECSA, κ. Θανάσης Αντωνάκης, CFO, Safe Bulkers, Inc., και ο κ. Sean McLaughlin, Strategy Consultant, Houlder Ltd. 
Το πάνελ είπε πως το κανονιστικό πλαίσιο επηρεάζει τις επενδύσεις σε τεχνολογίες και διαδικασίες που αποτελούν βασικό μέρος της προώθησης της βιωσιμότητας στη ναυτιλία. Η κα Φωτεινή Ιωαννίδου άνοιξε το πάνελ με μια σύντομη, διευκρινιστική παρουσίαση σχετικά με την τρέχουσα νομοθεσία της ΕΚ, η οποία καλύπτει κάθε τομέα – συμπεριλαμβανομένης των αερομεταφορών. Η παρουσίαση τόνισε τους στόχους της ΕΚ να γίνει κλιματικά ουδέτερη ήπειρος έως το 2050, στόχος που απαιτεί τεράστιες επενδύσεις όχι μόνο στη ναυτιλία, αλλά σε όλους τους τομείς των μεταφορών.
Η κα Φωτεινή Ιωαννίδου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι βασικός στόχος είναι η ανάπτυξη μιας διεθνούς λύσης μέσω στενής συνεργασίας με άλλες χώρες. Ο κ. Θανάσης Αντωνάκης επέστησε την προσοχή του κοινού στη σημασία της μετασκευής και την εγκατάσταση στα πλοια λύσεων που είναι διαθέσιμες για προσπάθειες μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε 60.000 πλοία που λειτουργούν αυτήν τη στιγμή.
Το Young Executives Session, με τίτλο Defining the 4th C (Change) through Womanning & Young Shipping Minds, πρόσφερε μια διαδραστική συνεδρία δημιουργίας ικανοτήτων και επίλυσης προβλημάτων για στελέχη ναυτιλίας κάτω των 40 ετών.
Η συνάντηση αυτή διοργανώθηκε σε συνεργασία με τη Young Ship Cyprus και τη WISTA Cyprus για νέους επαγγελματίες της ναυτιλίας και συντονίστηκε από τον Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας προς τον Πρόεδρο κ. Βασίλειο Δημητριάδη. Στο πλαίσιο της δημιουργίας του απαραίτητου περιβάλλοντος ώστε οι νέοι να συμπεριληφθούν και να εμπνευστούν από τις ναυτιλιακές υποθέσεις, να αναζητήσουν θέσεις εργασίας στον κλάδο και να τους παράσχουν μελλοντική εξέλιξη σταδιοδρομίας, η συνεδρία είναι ένα φόρουμ για νέους επαγγελματίες της ναυτιλίας για να συζητήσουν τη ναυτιλία που σχετίζεται με τη σταδιοδρομία θέματα και το όραμά τους για τον κλάδο, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που τους τονώνουν και τους επηρεάζουν.

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share