Δευτέρα, Ιούλιος 14, 2025
26/06, 10:06

2ND CHIOS SHIPPING SUMMIT Ένας διάλογος μεταξύ της Ακαδημαϊκής κοινότητας και της ναυτιλιακής βιομηχανίας

Με στόχο να δημιουργήσει ένα πλαίσιο σταθερού διαλόγου μεταξύ της ακαδημαϊκής κοινότητας και της Ελληνικής ναυτιλίας πραγματοποιήθηκε το 2ο Chios Shipping Summit.

O καθηγητής Δημήτριος Παπαγεωργίου, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου άνοιξε τις εργασίες του συνεδρίου και ο κ. Στέφανος Γκίκας, Υφυπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής στην ομιλία του εξέφρασε την στήριξη του υπουργείου στο νησί της Χίου με τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση και την διοργάνωση  ναυταθλητικών αγώνων και αναφέρθηκε στις ενέργειες του υπουργείου για την απανθρακοποίηση και την διαφύλαξη των ελληνικών πλοίων που ταξιδεύουν ανά τον κόσμο και έχουν να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες από τις πολεμικές συρράξεις σε αρκετά θαλάσσια περάσματα όπως την Μαύρη και Ερυθρά  Θάλασσα και τα στενά του Ορμούζ.

Ο κ. Σταύρος Μιχαηλίδης, Βουλευτής Χίου, κατηγόρησε το υπουργείο για έλλειψη ναυτιλιακής πολιτικής καθώς τα εγγεγραμμένα πλοία στο ελληνικό νηολόγιο δεν ξεπερνούν τα 500.

Ο καθηγητής Σεραφείμ Κάπρος, Διευθυντής του τμήματος Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ανέφερε στον χαιρετισμό του ότι το Πανεπιστήμιο της Χίου έχει εκδόσει 92 βιβλία, λειτουργεί δύο  μεταπτυχιακά προγράμματα και είναι 4ο στην διεθνή κατάταξη μεταξύ 35 πανεπιστημίων.

Key-note ομιλητής ήταν ο κ. Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος της Intercargo και Ταμίας  της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών περιέγραψε τις γεωπολιτικές προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ναυτιλία και κατέδειξε το γεγονός ότι οι περιφερειακές πολιτικές δημιουργούν αβεβαιότητα και διακυμάνσεις στην ναυτιλιακή αγορά.

Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητος λόγω της φύσης του και την πολυπλοκότητα. Κάλεσε την ευρωπαϊκή ένωση να υιοθετήσει μέτρα που αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα και ενισχύουν την βιωσιμότητα της ναυτιλίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να μάθει από τα προηγούμενα μαθήματα στην ναυπηγική βιομηχανία και να προχωρήσει σε μέτρα στήριξης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας για να εξασφαλίσει την οικονομική και ενεργειακή της επάρκεια. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να υιοθετήσει τα μέτρα του IMO και να μην ακολουθεί μη ρεαλιστικές πολιτικές στον τομέα της απανθρακοποίησης.

Ο κ. Ξυλάς αναφέρθηκε στις δυσκολίες της παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων για ναυτιλιακή χρήση όπως αμμωνία μεθανόλη και βιοκαύσιμα τονίζοντας ότι στο μεσοπρόθεσμο μέλλον δεν πρόκειται να υπάρξει ρεαλιστική λύση στο θέμα αυτό. Ο κ. Ξυλάς πιστεύει ότι οι στόχοι απανθρακοποίησης είναι αρκετά αισιόδοξοι και δεν λαμβάνουν υπόψη την πολυπλοκότητα και την φύση της ναυτιλίας. 

Επίσης αναφέρθηκε στα συστήματα κατακρατήσης διοξειδίου άνθρακα και άλλες λύσεις όπως η πυρηνική ενέργεια. Σε αυτό το αβέβαιο περιβάλλον η ναυτιλία προχωράει σε ενέργειες βελτίωσης της ενεργειακής της απόδοσης και κάλεσε τον IMO να επενδύσει στην καινοτομία μέσω του net zero fund. Καταλήγοντας εξέφρασε την αισιοδοξία του για την συνεργασία μεταξύ της ακαδημαϊκής κοινότητας και ναυτιλίας η οποία μπορεί να οδηγήσει στην μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρία.

Στην συνέχεια έλαβε χώρα συζήτηση μεταξύ σημαντικων προσωπικοτήτων της ναυτιλίας με θέμα “Geo-economics and the Impact on Shipping”.

Την συζήτηση συντόνισε η κα Ελένη Θανοπούλου, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και συμμετείχαν: H.E. Matthew Lodge - His Majesty’s Ambassador to the Hellenic Republic, British Embassy , Dr. Δημήτριος Φαφαλιός, Γραμματέας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών & Fafalios Shipping S.A., Johannes Kock - Director, Container Gr Inc.

Οι ομιλητές απέδωσαν την αιτία της κρίσης στον Περσικό κόλπο στις τρομοκρατικές ενέργειες εναντίον του Ισραήλ με την υποστήριξη του Ιράν. 

Το επόμενο πάνελ συζήτησε το ακόλουθο θέμα Leveraging Shared Experience to Advance Maritime Efficiency (tbc).

Ο Καθ. Chengi Kuo - Emeritus Professor, Naval Architecture, Ocean and Marine Engineering, University of Strathclyde και ο Αντώνης Φαράκλας - Διευθύνων Σύμβουλος, Chartworld Shipping Corporation έθεσαν το θέμα της AI.

Ο καθηγητής Kuo έχει διδάξει πολλές γενιές ναυπηγών να σκέφτονται έξω από το κουτί και έχει επηρεάσει πολλούς απόφοιτους με το όραμά του.

Ο κ. Αντώνης Φαράκλας, Διευθύνων Σύμβουλος της Chartworld Shipping, υπήρξε φοιτητής του καθηγητή Kuo το 1978 και ως εκ τούτου ήταν τιμή του να τον καλέσει να μιλήσει για την τεχνητή νοημοσύνη και τις εφαρμογές υπολογιστών στη ναυτιλία.

Ο καθηγητής Kuo δήλωσε ότι είναι βέβαιος ότι οι νέες γενιές ναυπηγών θα εκμεταλλευτούν την τεχνητή νοημοσύνη και την τεχνολογία υπολογιστών για να αναπτύξουν έναν καλύτερο κόσμο και να βρουν καινοτόμες λύσεις για όλα τα ζητήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλιακή βιομηχανία.

Το θέμα του επόμενου πάνελ ήταν Energy efficiency and decarbonization challenges.

Στην συζήτηση συμμετείχαν οι εξής ομιλητές: Ορέστης Σχοινάς, Associate Professor, University of the Aegean, Dr. Γεώργιος Πατέρας - Deputy Chairman, Contships Management Inc., Jeroen Pruyn - Associate Professor, TU Delft, Αντώνης Φαράκλας - CEO, Chartworld Shipping Corporation, Σταύρος Χατζηγρηγόρης - Advanced Engineering Services & ZODIAC Maritime, Σπυρίδων Ζολώτας - Vice President RINA, Βασίλειος Δημουλάς, Technology & Innovation Director – East Europe, Mediterranean Sea, Middle East, India & Africa, Bureau Veritas

Ο Δρ. Γιώργος Πατέρας είπε ότι ο μόνος τρόπος μείωσης των εκπομπών στην ατμόσφαιρα είναι να ληφθούν επιχειρησιακά μέτρα. Τα εναλλακτικά καύσιμα δεν είναι βιώσιμα.

Ο κ. Φάρακλας είπε ότι ο ΙΜΟ καθοδηγείται από πολιτικές φιλοδοξίες, ωστόσο η ελληνική ναυτιλία καινοτομεί και βρίσκει πάντα τρόπους επιβίωσης.

Ο κ. Ζολώτας επεσήμανε ότι το κόστος των στόχων απανθρακοποίησης θα το πληρώσει ο τελικός καταναλωτής και το LNG θα επικρατήσει ως μεταβατικό καύσιμο.

Ο κ. Δημουλάς συμφώνησε ότι η ενεργειακή απόδοση είναι το μεγαλύτερο εργαλείο για την μείωση των εκπομπών άνθρακα.

Στη συνέχεια ο κ. Χαράλαμπος Σημαντώνης, Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (EENMA) & Πρόεδρος European Shortsea Network επεσήμανε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει έμφαση στον σιδηρόδρομο και τα λιμάνια αλλά άφησε στην τύχη τους τα πλοία ναυτιλίας μικρών αποστάσεων που αποτελεί το 70% της εμπορικής διακίνησης στα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Ο κ. Στράτος Τσαλαμανιός - Seaven Tanker & Dry Management Inc, αντιπρόεδρος της της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (EENMA) συμφώνησε ότι το short sea shipping έχει πολλές προκλήσεις να αντιμετωπίσει χωρίς καμία βοήθεια από την ευρωπαϊκή ένωση, βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο αλλά λόγω της αβεβαιότητας δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη καθώς οι πλοιοκτήτες είναι δύσκολο να επενδύσουν χωρίς στήριξη στην πράσινη ναυτιλία.

Η ευρωπαϊκή ένωση δυστυχώς βιάζεται χωρίς να υπολογίζει το κόστος της ενεργειακής μετάβασης.  Τέλος, ευχαρίστησε τους ναυτικούς των πλοίων που εργάζονται σε αντίξοες συνθήκες σε λιμάνια τα οποία δεν πληρούν τους κανονισμούς ασφαλείας.

Ο κ. Κωνσταντίνος Οικονόμου, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας και Διευθυντής το0υ Ναυτιλιακού Τμήματος της Pancreta – Attica Bank τόνισε ότι οι ελληνικές τράπεζες διαχρονικά στηρίζουν την ελληνική ναυτιλία χορηγώντας σχεδόν το 60% της συνολικής χρηματοδότησης περίπου 34 δις δολ. το χρόνο.

Παραδέχτηκε ότι πράγματι στην ναυτιλία μικρών αποστάσεων υπάρχει μια περιορισμένη χρηματοδότηση σε σχέση με την ποντοπόρο ναυτιλία και αυτό ισχύει λόγω της έλλειψης εταιρικής διακυβέρνησης. 

Για τις απαιτήσεις απανθρακοποίησης μίλησε ο κ. Αλέξανδρος ΛαγουρόςΣύμβουλος Ναυτιλιακών Θεμάτων της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (EENMA) ενώ ο Thierry Vanelslander - Professor, University of Antwerp αναφέρθηκε στην ανταγωνιστικότητα του short sea shipping σε σχέση με άλλους τρόπους μεταφοράς εμπορευμάτων όπως οδική διασύνδεση.

Την ενότητα The Power of Shipping συντόνισε ο Dr. Ηλίας Μπίσσιας, University of the Aegean. Συμμετείχαν οι πλοιοκτήτες Συμεών Παληός - Founder and President of the BoD, Diana Shipping Inc. και ο Lucien Arkas - Chairman, Arkas Holding.

Μίλησαν για την ελληνική ναυτιλιακή παράδοση και ειδικότερα για την περίοδο της μετάβασης από το ιστίο στον ατμό. Όπως ανέφερε ο Συμεών Παληός ότι ο πρόγονος του Αντώνης Παληός υπήρξε ο πρώτος πλοιοκτήτης που εισήγαγε την εταιρεία του στο χρηματιστήριο Αθηνών το 1908 και αργότερα μαζί με τον Λεωνίδα Εμπειρίκο ίδρυσαν την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Αναφέρθηκε στους παλαιους και νέους τρόπους χρηματοδότησης και την ανάγκη απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Υποστήριξε την λύση των μικροαντιδραστήρων η οποία είναι cost effective και εντελώς πράσινη.

Ο Lucien Arkas είπε ότι ο πατέρας του ξεκίνησε ως ναυτικός πράκτορας ενώ εκείνος αποφάσισε να αγοράσει δύο πλοία μεταφοράς κοντέινερ τα οποία εξυπηρετούσαν το εμπόριο μεταξύ Ελλάδας - Τουρκίας ενώ αργότερα παρήγγειλε σε Γερμανικά ναυπηγεία 16 πλοία feederships. Σήμερα η εταιρία διακινεί 1.500.000 teus και έχει έναν στόλο 50 πλοίων. Η εταιρία έχει επίσης επεκταθεί στις οδικές μεταφορές κατέχοντας περίπου 500 φορτηγά προκειμένου να εξυπηρετούν τις ανάγκες των πελατών. 

Ο κ. Παληός τόνισε ότι οι εταιρίες πρέπει να έχουν μια ζωτική μάζα προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τις κρίσεις της αγοράς. Και προς τους νέους ανθρώπους συμβουλεύσε να έχουν υπομονή και να αποκτούν νέες γνώσεις.

Το πανεπιστήμιο Αιγαίου βράβευσε με αναμνηστικές πλακέτες τον Συμεών Παληό, Ιωάννη Ξυλά, Lucien Arkas και Dr. Chengi Kuo.

Το Tελευταίο round table είχε θέμα: “Εκπαίδευση και Ευημερία Ναυτικών” με Πρόεδρο τον Καπτ. Γεώργιο Γεωργούλη, Πανεπιστήμιο Αιγαίου και σχολιασμό από τη Βικτώρια Αθανασοπούλου - Επίκ. Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Μιχάλης Δδημητριάδης – Ευγενίδης - Διευθύνων Σύμβουλος, Aegean Sea Lines & Μέλος Δ.Σ., Ένωση Επιβατηγών Ναυτιλιακών Εταιρειών (ΣΕΕΝ), Δημήτρης Πατρίκιος - Διευθύνων Σύμβουλος, V. Ships Greece Ltd., Άννα Γιατρά – Γενική Γραμματέας WISTA Hellas και  Ελένη Ιακωβάκη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στην έλλειψη ικανών ναυτικών και στελεχών στον τομέα της εμπορικής ναυτιλίας και στην αναγκαιότητα η εκπαίδευση να αποτελεί μέρος της κουλτούρας ασφάλειας της εταιρείας. Αναφέρθηκαν επίσης ότι οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται στο ναυτικό επάγγελμα καθώς αντιπροσωπεύουν μόνο το 1-2% του συνολικού εργατικού δυναμικού επί του πλοίου.

Άλλα ζητήματα που συζητήθηκαν αφορούσαν το υπερκανονιστικό τοπίο, την εγκατάλειψη ναυτικών και το πώς η τεχνολογία θα μπορούσε να βελτιώσει τις ικανότητες του πληρώματος και τη ζωή στο πλοίο.

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share