Σάββατο, Μαϊος 04, 2024
29/06, 09:06

Η απανθρακοποίηση στο επίκεντρο του 7oυ Ναυτιλιακού Συνέδριου της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ

Τα ζητήματα της απανθρακοποίησης, ψηφιοποίησης της ναυτιλίας, της βιώσιμης ανάπτυξης, της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης έφερε στο επίκεντρο διαλόγου η Ναυτεμπορική με την διοργάνωση του 7ου συνεδρίου της στην Πέτρινη Αποθήκη του Πειραιά.
Κηρύσσοντας τις εργασίες του συνεδρίου, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, είπε ότι η ναυτιλία των Ελλήνων βρίσκει λύσεις, επικεντρωμένη στον σεβασμό προς τον άνθρωπο, το περιβάλλον και την κοινωνία των εθνών. Πρόσθεσε ότι στις αλλεπάλληλες κρίσεις των τελευταίων ετών η ναυτιλία αναδείχθηκε η ακλόνητη σταθερά στην ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας και του εμπορίου, αναφέροντας ότι, πιστή στις αξίες του υγιούς ανταγωνισμού, προσέφερε βιώσιμες λύσεις χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.
Ο πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε. Yu Zenggang, σημείωσε ότι αδιαμφισβήτητα η Ελλάδα αποτελεί διαχρονικά μια μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο, με το λιμάνι του Πειραιά ως αποτέλεσμα των υψηλών επενδύσεων για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του.
Η CEO της Diana Shipping και πρόεδρος της HELMEPA κα Σεμίραμις Παληού, επεσήμανε: “Η HELMEPA προάγει τις αξίες μιας δίκαιης και ίσης κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς, συμβάλλοντας στην αειφορία και την καλλιέργεια νοοτροπίας για ένα βιώσιμο μέλλον”.
“Όλα αυτά τα χρόνια συμβάλλετε (η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ) για να φτάσει το μήνυμα της HELMEPA παντού και μαζί μπορούμε να σώσουμε τις θάλασσες”.
Για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας ο Γιώργος Τεριακίδης, Area Manager East Mediterranean & Black Sea DNV Maritime, στο σκεπτικό ότι θέλουμε να χτίσουμε πλοία αλλά δεν γνωρίζουμε τα καύσιμα, είπε ότι αυτή την στιγμή δεν υπάρχει καθαρή απάντηση σε αυτό.
Ο Θεοφάνης Μουστακάτος, επικεφαλής της Διεύθυνσης Ναυτιλιακών Εργασιών στην Εθνική Τράπεζα, αναφερόμενος στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας είπε ότι οι Ελληνικές τράπεζες στήριζαν και στηρίζουν και πρέπει επίσης οι εφοπλιστές αντίστοιχα να στηρίξουν τις ελληνικές τράπεζες.
Η Αμαλία Μήλιου Θεοχαράκη, Deputy Managing Director  TEO Shipping Corporation Greece είπε ότι οι ναυτικοί μας είναι ο πυλώνας του χώρου μας και θα πρέπει να τους διασφαλίσουμε πάση θυσία. Πρόσθεσε ότι το βασικό που θα πρέπει να κάνει η κάθε πλοιοκτήτρια εταιρεία είναι να μπορέσει να διασφαλίσει ένα pool ανθρώπων που να εμπιστεύεται τη διαχείριση της περιουσίας της.
Η προσέλκυση του ανθρώπινου δυναμικού γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη παγκοσμίως, όχι μόνο στην Ελλάδα, ανέφερε ο κ. Θεόφιλος Ξενακούδης, Chief Commercial Officer, International Registries Inc. (IRI). Αναφέρθηκε επίσης στην εκστρατεία ενημέρωσης που θα πρέπει να γίνει από τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να υπάρξει προσέλκυση αξιόλογου προσωπικού.
Από την πλευρά της η Έλπη Πετράκη, Operations & Chartering Manager, ENEA Management Inc., Β’ αντιπρόεδρος, Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, πρόεδρος WISTA International είπε ότι θα πρέπει να υπάρχει ενιαίο πλαίσιο εκπαίδευσης για τους ναυτικούς.
“Για να έρθει κάποιος στις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού, πρέπει να τις ξέρει και να ξέρει τι προοπτικές προσφέρουν”, τόνισε ο captain Ανδρέας Βουρέκας, Crew Manager Carras (Hellas) S.A.
“Η ναυτιλία περιλαμβάνει έναν μεγάλο τομέα δραστηριοτήτων που παράγουν προϊόντα σε ένα αρκετά ανταγωνιστικό περιβάλλον. Στην Ελλάδα παραδοσιακά κάναμε μεγάλες συνεισφορές στην οικονομία”, τόνισε εισαγωγικά ο συντονιστής του πάνελ Γιώργος Ξηραδάκης, ιδρυτής Δ.Σ. XRTC Business Consultants.
“Έχουμε επτά γραφεία σε ολόκληρο τον κόσμο. Πέραν των κεντρικών γραφείων μας, το γραφείο της Ελλάδας είναι το μεγαλύτερο. Έχει λογική αυτό βεβαίως, καθώς η Ελλάδα είναι ηγέτης στη διοίκηση της ναυτιλίας και έχουμε τεράστιο αριθμό μελών τα οποία έχουν τη βάση τους ακριβώς εδώ”, ανέφερε η CEO του The American Club κα Δωροθέα Ιωάννου.
Ο CEO του RINA Services Paolo Moretti, επεσήμανε ότι: “Πιστεύω ότι η Ελλάδα έχει μια μεγάλη ευκαιρία μπροστά της να ηγηθεί όχι μόνο στη διεθνή κοινότητα, αλλά να είναι και το success case, στη ναυτιλία. Με τους συναδέλφους μου έχουμε πολλά projects έρευνας και ανάπτυξης στα νησιά. Είναι ένας χώρος στον οποίο θα μπορούσατε να κάνετε σπουδαία πράγματα, να κάνετε πραγματικά κάτι σπουδαίο για τα επιβατηγά πλοία και για τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων”.
Για το ρόλο των ναυλομεσιτών μίλησε ο Γιάννης Κοτζιάς, ιδρυτής της Xclusiv Shipbrokers και πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Ναυλομεσιτών. “Πάρα πολύς κόσμος, ειδικά στην Ελλάδα, εργάζεται σε αυτό τον τομέα. Έχει μεγάλη γνώση, δίνει λύσεις, δίνει ευκαιρίες και λύνει καθημερινά προβλήματα για να μπορεί η Ελλάδα να είναι στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως”.
Για την απανθρακοποίηση, μείωση του κύκλου ζωής των πλοίων αναμένει ο Πάνος Κουρκουντής, τεχνικός διευθυντής της Sea Traders S.A. και πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών Διευθυντών Ναυτιλίας αναφέρθηκε στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για το περιβάλλον το οποίο θα μειώσει τον κύκλο ζωής των πλοίων.
Μια άγνωστη πτυχή για το υδρογόνο, ανέδειξε ο Πάνος Ζαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers:
Δυστυχώς, το ίδιο το υδρογόνο είναι δραστικότατο αέριο του θερμοκηπίου. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι έχει το ίδιο πρόβλημα που έχει το φυσικό αέριο”.
Στην πρόκληση της απανθρακοποίησης για τους πλοιοκτήτες και στον ρόλο των εναλλακτικών καυσίμων αναφέρθηκε ο Γιώργος Σουραυλάς, CEO και Ιδρυτής της Load Line Marine.
Στην ενδεχόμενη αναθεώρηση των στόχων του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών εστίασε, ο Γιώργος Ανδρεάδης, Marine Chief Executive Greece του Bureau Veritas.
Αναφορικά με τον ρόλο της τεχνολογίας ο συντονιστής του πάνελ Νίκος Κακαλής, Global Bulk Carrier Segment Director στον Lloyd’s Register, είπε: “Μια τεχνολογία για να είναι εφαρμόσιμη θα πρέπει να είναι ασφαλής για τους ανθρώπους πάνω στο πλοίο και το περιβάλλον και τεχνοοικονομικά βιώσιμη”.
“Μπορούμε με τις τεχνολογικές εφαρμογές να έχουμε έξυπνη διαχείριση του φορτίου, να έχουμε αισθητήρες που επιτρέπουν την παρακολούθηση των εκπομπών αερίων”, τόνισε η Δέσποινα Παναγιώτου Θεοδωσίου, συν-διευθύνουσα σύμβουλος της Tototheo Maritime.
Μιλώντας για την κρισιμότητα των ESG κριτηρίων, ο Deputy CFO της Starbulk και Co-CFO της Product Shipping & Trading, Κωνσταντίνος Νανόπουλος, τόνισε ότι οι πλοιοκτήτες πρέπει να είναι πρωτοπόροι σε αυτή την κατεύθυνση, καθώς στο τέλος της ημέρας προκύπτουν αρκετά θετικά αποτελέσματα, όπως καλύτερα έσοδα, χαμηλότερο κόστος λειτουργίας, φθηνότερος δανεισμός και προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Σημαντική ήταν η επισήμανση του CEO του Hellenic Environmental Centre (HEC) Γιώργου Πλευράκη, ο οποίος σημείωσε ότι περίπου το 80% των επενδυτών στην Ευρώπη υιοθετούν τα πρότυπα ESG, ενώ στη ναυτιλία το αντίστοιχο ποσοστό είναι περίπου 40%.
Στην ανάγκη καλλιέργειας μιας κουλτούρας ουσιαστικής εκμάθησης των κριτηρίων ESG στάθηκε η Μαρία Χατζηιωάννου, ESG Executive της Alassia NewShips Management και μέλος του Δ.Σ. της HELMEPA.
“Όλοι οι φορείς πρέπει να συνεργαστούν για την εκμάθηση και την εκπαίδευση των στελεχών της ναυτιλίας πάνω στα κριτήρια ESG, προκειμένου να ανταποκριθούν περισσότερο στις σύγχρονες απαιτήσεις”, υπογράμμισε.
Το πάνελ της βιώσιμης ναυτιλίας συντόνισε η Έφη Μπόνη, Marketing & Communication Manager της Ναυτεμπορικής.
Για τις προκλήσεις της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) κ. Χάραλαμπος Σημαντώνης είπε ότι: “σε εγχώριο επίπεδο, οι προκλήσεις κινούνται γύρω από δύο άξονες. Ο πρώτος είναι ότι τα πλοία έχουν υψηλό κόστος και δεν είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμα, σε αντίθεση με πλοία που ταξιδεύουν με άλλη σημαία, ενώ ο δεύτερος είναι το νομοθετικό πλαίσιο γύρω από το short sea, με ισχύοντες νόμους από την δεκαετία του ’50, αναφερόμενος συγκεκριμένα σε προβλήματα τους πλοηγούς.
“Το short sea βρίσκεται απέναντι σε μια πολύ δύσκολη αλλαγή. Βλέπουμε έναν στόλο αρκετά μεγάλο σε ηλικία και παράλληλα χαμηλό βιβλίο παραγγελιών. Οι απαιτήσεις από τους πελάτες μας είναι αυξημένες και πρέπει να σταθούμε στο ύψος μας και να ενισχύσουμε την επιχειρησιακή μας επάρκεια”, υπογράμμισε ο Σήφης Ι. Βαρδινογιάννης, διευθύνων σύμβουλος της ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε.
“Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων είναι ο βασικός χρήστης των λιμένων. Οπότε νομίζω ότι πρέπει να βρούμε ποιο είναι το επόμενο στάδιο για εμάς. Τι θα καίμε. Και πρέπει να το κάνουμε άμεσα. Η Ευρώπη τρέχει με 200 και εμείς τρέχουμε με μηδέν”.
Ο Στράτος Τσαλαμανιός, συνδιευθύνων σύμβουλος της Mylaki Shipping Agency Ltd. και Seaven Tanker and Dry Management Inc. έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη λύση των βιοκαυσίμων.
Τα μεγάλα διλήμματα της ναυτιλίας συζήτησαν οι εφοπλιστές Πάνος Λασκαρίδης, Χάρης Βαφειάς και Πέτρος Παππάς με συντονιστή τον Αντώνη Τσιμπλάκη.
Οι τρεις ομιλητές συμφώνησαν στην ανάγκη ενός ενιαίου ρυθμιστικού περιβαλλοντικού πλαισίου υπό την «ομπρέλα» του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Παράλληλα, οι ομιλητές εξήγησαν τους λόγους για τους οποίους οι ναυπηγήσεις νέων πλοίων παρέμειναν σε υποτονικά επίπεδα τα τελευταία χρόνια.
“Ζούμε σε μια ιδιαίτερη εποχή, τα ναυπηγεία είναι γεμάτα από πλοία, κατά πλειοψηφία containerships και LNG carriers”, σημείωσε ο κ. Βαφειάς, προσθέτοντας ότι το κόστος ναυπήγησης έχει ανέβει στα ύψη. Το αποτέλεσμα είναι ακόμη κι αν τοποθετούνται ορισμένες παραγγελίες το τελευταίο διάστημα, να μην είναι αρκετές να διογκώσουν το orderbook.
“Δεν τρέχουμε να παραγγείλουμε σαν τρελοί και φυσικά ο καθένας έχει τους λόγους του” σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Λασκαρίδης. “Πολλοί συνάδελφοι δεν έχουν ξεκαθαρίσει απόλυτα τον τύπο του πλοίου, της μηχανής και της τεχνολογίας που θέλουν να ακολουθήσουν”, πρόσθεσε.
“Όταν δεν έχεις τα κατάλληλα δεδομένα, είναι δύσκολο να λάβεις αποφάσεις”, τόνισε ο κ. Παππάς.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι εάν προχωρήσει η διαδικασία της απανθρακοποίησης, οι πλοιοκτήτες πρέπει να παραγγείλουν eco βαπόρια τώρα, αλλά αν καθυστερήσει, τότε πρέπει να περιμένουν για να δουν ποια τεχνολογία θα επικρατήσει. Ο κ. Παππάς έβαλε στην «εξίσωση» και τους χρόνους παράδοσης από τα ναυπηγεία που εκτείνονται πλέον πέραν του 2026.

Πηγή: Ναυτεμπορική 

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share