Παρασκευή, Απρίλιος 19, 2024
16/02, 10:02

Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία ηγείται των παγκόσμιων ναυτιλιακών εξελίξεων

Ελέγχοντας το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας ποντοπόρων πλοίων, το 60% της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και λειτουργώντας έναν σύγχρονο στόλο με νέας ηλικίας πλοία η ελληνική ναυτιλία έχει κατακτήσει μια αναμφισβήτητη κυριαρχία στις θάλασσες όλης της γης.
Με αυτές τις φράσεις η κα Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κατά την Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της ΕΕΕ καλωσόρισε τους συναδέλφους της συμπληρώνοντας έναν χρόνο από την ανάληψη της προεδρίας της. Η κα Τραυλού στην ομιλία της ανέφερε τα εξής: “Αντιμετωπίσαμε και εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε πολλαπλές, διεθνείς κρίσεις.
Και σε αυτό το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον, η ναυτιλία λειτούργησε, για ακόμη μία φορά, ως φάρος σταθερότητας.
Θεμελιακός εγγυητής της παγκόσμιας ναυτιλίας, παραμένει η ναυτιλία μας με τα 5.500 πλοία, η ηγέτιδα ναυτιλία των Ελλήνων. Θεματοφύλακας της, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους.
Εκπροσωπούμε
το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 60% της ευρωπαϊκής.
Πιο συγκεκριμένα, σε παγκόσμιο επίπεδο ελέγχουμε
το 25% του στόλου μεταφοράς χύδην φορτίου,
το 31% του στόλου δεξαμενοπλοίων,
το 23% του στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG),
το 16% του στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου,
καθώς και το 8% του στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ελέγχουμε
το 80% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου,
το 80% των πλοίων LNG
και το 70% των δεξαμενοπλοίων.
Είμαστε ένας σύγχρονος και νέας ηλικίας στόλος, που συνεχώς ανανεώνεται. Ο ελληνικός εφοπλισμός διαχρονικά τολμά επενδύει και πρωτοπορεί. Η ηγεσία μας εκτός από ποσοτική, είναι πλέον και ποιοτική.
Το μήνυμα ότι ηγούμαστε των εξελίξεων, με πίστη στο όραμα και στην τεχνογνωσία μας. Αυτό πράττουμε καθημερινά.
Στο πλαίσιο αυτό είναι φυσικό, λοιπόν, η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου να περιλαμβάνεται στην εθνική στρατηγική.
Απόδειξη αυτού είναι ότι είχαμε την υποστήριξη της Πολιτείας για τη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων με την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που είχαν προκύψει σχετικά με το θεσμικό μας πλαίσιο.
Η όλη διαδικασία ολοκληρώθηκε με την επικαιροποίηση του Νέου Συνυποσχετικού, μέσω της υιοθέτησης Πρόσθετης Πράξης, την οποία υπέγραψα με τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Οικονομικών. Και, μάλιστα, με εξουσιοδότηση που μου παρείχε η συντριπτική πλειοψηφία του 93% της χωρητικότητας των διαχειριζόμενων από την Ελλάδα πλοίων.
Εμείς στη ναυτιλία έχουμε μάθει να μετατρέπουμε κρίσεις, αλλαγές, νέα δεδομένα, σε ευκαιρίες.
Αναφερόμενη στο διεθνές περιβάλλον είπε: Παρακολουθούμε τις διεθνείς διαβουλεύσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Εργαζόμαστε για την επίτευξη συμφωνίας, για την αναθεώρηση της Στρατηγικής του ΙΜΟ και για την επιλογή ρεαλιστικών μεσοπρόθεσμων μέτρων. Παράλληλα, υποστηρίζουμε την πρόταση του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping-ICS) για την υιοθέτηση στον IMO ενός παγκοσμίου οικονομικού μέτρου που θα βασίζεται σε ένα σύστημα συνεισφοράς (levy) ανά τόνο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Είναι θετικό το γεγονός ότι στην τελευταία σύνοδο της αρμόδιας Επιτροπής του ΙΜΟ καταγράφηκε σαφής προτίμηση προς αυτή την κατεύθυνση.
Τώρα, στο θέμα της εφαρμογής, από την 1η Ιανουάριου, του λειτουργικού δείκτη Έντασης Άνθρακα (Carbon Intensity Indicator – τον γνωστό CII), έχουμε επισημάνει από την αρχή ότι απαιτείται αναθεώρηση. Προειδοποιήσαμε εγκαίρως, μαζί με τους διεθνείς οργανισμούς της ναυτιλίας, ότι η συμμόρφωση με τον δείκτη CII θα παρουσιάσει αδυναμίες. Έχουμε και εδώ, τη θετική έκβαση, ότι η μη συμμόρφωση δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και, αφού, βρισκόμαστε, έως το 2026, σε μια άτυπη περίοδο απόκτησης εμπειρίας, την αξιοποιούμε ως ευκαιρία.
Προχωρήσαμε, ήδη, στη σύσταση ειδικής Ομάδας Εργασίας στο Διοικητικό Συμβούλιο, με στόχο να καταδείξουμε τις αδυναμίες του μέτρου, το οποίο τελικά αδικεί όλα τα πλοία. Συγκεντρώνουμε και θα αξιολογήσουμε τα δεδομένα, έτσι ώστε να διαμορφώσουμε και να προωθήσουμε προτάσεις που να μπορούν να βελτιώσουν τον κανονισμό και να μετριάσουν τις επιπτώσεις του.
Τώρα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητάς μας αφιερώθηκε στις διαπραγματεύσεις για την ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS.
Μετά από τις επιστάμενες ενέργειες μας, σε συντονισμό και με την Ένωση Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (European Community Shipowners’ Associations -ECSA), καταφέραμε την υιοθέτηση σημαντικών θέσεών μας στην τελική συμφωνία. Και αυτό συνέβη παρά τις αρκετές, αντίθετες τοποθετήσεις άλλων οργανώσεων. Η μεγαλύτερη επιτυχία μας είναι ότι αναγνωρίστηκε ο καταλυτικός ρόλος του commercial operator του πλοίου. Όπως και η ευθύνη αυτού για τη συμμόρφωση με το EU ETS, σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Να υπενθυμίσω εδώ, ότι ήταν πρώτη η Ένωσή μας, το 2021, που έφερε αυτή την πρόταση στο τραπέζι. Επίσης, η ναυτιλία είναι ο μόνος κλάδος, από όσους συμμετέχουν στο EU ETS, για τον οποίο προβλέφθηκε δέσμευση πόρων. Διαθέτοντας μέχρι το 2030, πάνω από 1,5 δις ευρώ, στην απανθρακοποίηση του κλάδου.
Η ελληνική ναυτιλία είναι προσηλωμένη στο στόχο της πράσινης ναυτιλίας, θέτοντας, όμως, δύο αδιαπραγμάτευτες παραμέτρους:
Πρώτον, απαιτείται η συνέργεια όλων των εμπλεκόμενων μερών στην αλυσίδα της ναυτιλιακής δραστηριότητας, όπως οι παραγωγοί ενέργειας, οι κατασκευαστές μηχανών, τα ναυπηγεία.
Και δεύτερον, και πάνω από όλα, απαιτείται η εγγύηση της ασφάλειας των ναυτικών και των πλοίων.
Το μήνυμά μας είναι σαφές, Safety First.
Επιπλέον, τη χρονιά που πέρασε, ενισχύθηκε περαιτέρω η συνεργασία μας με τους νηογνώμονες, όπου οι συστηματικές ενέργειές μας οδήγησαν στην αποτροπή υποβάθμισης των προτύπων ναυπήγησης για τα bulk carriers και tankers. 
Τέλος, βρισκόμαστε σε ανοιχτό διάλογο με τη RightShip, προβάλλοντας τις αδυναμίες του συστήματος αξιολόγησης που έχει αναπτύξει. Απαίτησή μας είναι μία δικαιότερη απόδοση του Safety Score και επομένως αποφυγή της αδικαιολόγητης υποβάθμισης των πλοίων μας.
Στο θέμα της ναυτιλιακής εκπαίδευσης τόνισε ότι είναι, απογοητευτικό το γεγονός ότι η ελληνική ναυτοσύνη δεν ακολουθεί αντίστοιχους ρυθμούς ανάπτυξης με τα άλματα της ελληνικής ναυτιλίας. Χρειάζονται άμεσες παρεμβάσεις, πριν η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη.
Απαιτείται ο εκσυγχρονισμός και ο μετασχηματισμός της ναυτικής εκπαίδευσης.
Χρειάζεται να τεθεί στο κέντρο της προσοχής της Πολιτείας η αξιολόγηση και η ορθή αξιοποίηση των υφιστάμενων Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. H ναυτική εκπαίδευση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη γενικότερη συμμετοχή των νέων μας στο ναυτικό επάγγελμα.
Είναι αναγκαίο τα νέα παιδιά να επιλέγουν συνειδητά και με υπερηφάνεια την καριέρα του ναυτικού, ως ένα υγειές, ασφαλές και με προοπτική εργασιακό περιβάλλον.
Απαιτείται ένα εθνικό σχέδιο δράσης και όχι μεμονωμένες, αποσπασματικές πρωτοβουλίες, που δημιουργούν σύγχυση και όξυνση του θέματος.
Στα παραπάνω, έρχεται να συνδεθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου.
Ως χώρα, έχουμε ανάγκη ένα ισχυρό εθνικό νηολόγιο. Η σημαία, μάς εκπροσωπεί στα διεθνή fora και πρέπει να διατηρήσει και να ενισχύσει τη δυναμική της. Οι προτάσεις της ΕΕΕ είναι γνωστές, τεκμηριωμένες και ρεαλιστικές. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο!
Στο ζήτημα της κοινωνικής αλληλεγγύης η κα Τραυλού υπογράμμισε ότι: Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, και μέσω της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, έχει προσφέρει, τα τελευταία χρόνια, πάνω από 80.000.000 ευρώ για την υλοποίηση δράσεων στους τομείς της υγείας, της παιδείας, της πρόνοιας, της στήριξης των ευπαθών ομάδων και της αντιμετώπισης κρίσεων.
Είναι καθήκον και ευθύνη μας, να συνεχίσουμε να προσφέρουμε, ακόμα πιο δυναμικά, στην πατρίδα.
Παράλληλα το 2023 θα χορηγήσουμε 100 υποτροφίες μεταπτυχιακών σπουδών σε νέες και νέους της πατρίδας μας!
Επιβραβεύουμε την αριστεία, τιμούμε τα θετικά πρότυπα, θωρακίζουμε το μέλλον μας.
Καταλήγοντας η κα Τραυλού τόνισε:  επεξεργαζόμαστε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο κομβικής προσφοράς στην υγεία. Που θα προστεθεί στο, ήδη, ισχυρό και αδιάλειπτο, κοινωνικό μας αποτύπωμα στον τομέα αυτό.

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share