Τετάρτη, Νοέμβριος 12, 2025
23/10, 10:10

MARINE MONEY ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ

Ισορροπώντας μεταξύ γεωπολιτικής αστάθειας και νέων ναυτιλιακών μέτρων

Για πάνω από 30 χρόνια, το Marine Money έχει φέρει με επιτυχία κοντά πλοιοκτήτες και χρηματοδότες. Το 27ο ετήσιο Ελληνικό Φόρουμ Χρηματοδότησης Ναυτιλιακών Εταιρειών συνέχισε αυτή την παράδοση, με τη συμμετοχή εξέχοντων και επιδραστικών ναυτιλιακών προσωπικοτήτων από όλο τον κόσμο.

Η Mia Jensen, Διευθύντρια Ελλάδας & Διοργανώτρια Εκδηλώσεων για το Marine Money International, άνοιξε το φόρουμ θέτοντας το σκηνικό. Περιέγραψε το τρέχον ναυτιλιακό περιβάλλον ως επηρεασμένο σε μεγάλο βαθμό από τη γεωπολιτική αβεβαιότητα και μια ασταθή αγορά εμπορευμάτων.

Η πρώτη συνεδρία, με τίτλο «Το παγκόσμιο εμπόριο στα πρόθυρα μιας νέας εποχής», πραγματοποιήθηκε με επικεφαλής τον Απόστολο Ζαμπέλα, Εταίρο και Επικεφαλή του Ναυτιλιακού Τομέα στην McKinsey & Company.

Ο κ. Ζαμπέλας παρουσίασε την κατάσταση ως εξής:

  1. Το παγκόσμιο εμπόριο παραμένει σχεδόν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, χωρίς καμία περιοχή να είναι αυτάρκης.
  2. Τα πλοία ταξιδεύουν μεγαλύτερες αποστάσεις, αλλά οι χώρες εμπορεύονται περισσότερο με στενότερους πολιτικούς συμμάχους.
  3. Οι δασμοί των ΗΠΑ βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδό τους εδώ και σχεδόν έναν αιώνα, οδηγώντας σε αναδιάταξη του εμπορίου και αύξηση της παραγωγής σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές.
  4. Τα ορυκτά καύσιμα παραμένουν σταθερά έως το 2050, με το φυσικό αέριο να κερδίζει μερίδιο, ενώ τα εναλλακτικά καύσιμα θα υιοθετηθούν μετά το 2040.

Σε αυτό το απαιτητικό περιβάλλον, συμβούλεψε τους πλοιοκτήτες να ενσωματώσουν σενάρια παγκόσμιου εμπορίου στον επιχειρηματικό σχεδιασμό, να ορίσουν τη σύνθεση και την ανάπτυξη του στόλου, να δημιουργήσουν στρατηγικές συνεργασίες, να αναπτύξουν δυνατότητες λήψης αποφάσεων (συμπεριλαμβανομένης της Τεχνητής Νοημοσύνης).

Αναταραχή στην Αγορά, Γεωπολιτική και Χρηματοοικονομικά

Ένα επόμενο πάνελ, με συντονιστή τον Chris Vartzis, Εταίρο και Επικεφαλή Ναυτιλιακών Χρηματοοικονομικών Ελλάδας στην Stephenson Harwood, ασχολήθηκε με την κορύφωση της αστάθειας της αγοράς και της πολιτικής αναταραχής το 2025. Ο ίδιος ο κ. Vartzis σημείωσε ότι το 2025 ήταν μια χρονιά αστάθειας της αγοράς και γεωπολιτικών αναταραχών.

Τα βασικά συμπεράσματα του πάνελ περιλάμβαναν:

Ο Κώστας Δελαπόρτας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της DryDel Shipping Inc., σχολίασε ότι οι νέοι δασμοί στα λιμάνια των ΗΠΑ θα προκαλέσουν νέες μεταφορτώσεις και έλλειψη χωρητικότητας. Υποστήριξε μια στρατηγική «αναμονής» και προέβλεψε επίσης ότι η κινεζική μίσθωση θα αντικατασταθεί από άλλες μεθόδους χρηματοδότησης. Εξέφρασε την αισιοδοξία του για συνεχείς βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση των πλοίων στον τομέα του ξηρού φορτίου χύδην.

Ο Jerry Kalogiratos, Διευθύνων Σύμβουλος της Clean Energy Carriers Corp., συμφώνησε ότι η γεωπολιτική, ιδίως οι κυρώσεις της κυβέρνησης των ΗΠΑ, επηρεάζουν διάφορα τμήματα της ναυτιλίας. Τόνισε ότι ημείωση των πλοίων που διασχίζουν τη Διώρυγα του Σουέζ αποτελεί μια σημαντική διαταραχή στις εμπορικές παγκόσμιες ροές. Πρόσθεσε ότι η πολιτική του USTR θα επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο οι πλοιοκτήτες αντλούν κεφάλαια και παρά τα ζητήματα συγχωνεύσεων και εξαγορών και διακυβέρνησης, εξακολουθεί να υπάρχει περιθώριο για νέες εταιρείες.

Ο Άλεξ Χατζηπατέρας, Διευθύνων Σύμβουλος της Dorian LPG Ltd., υπογράμμισε ότι η προσαρμοστικότητα είναι ζωτικής σημασίας στη ναυτιλία καθώς οι πλοιοκτήτες ήταν πάντα αντιμέτωποι με αλλαγές στην αγορά. Συμφώνησε ότι οι ενοποιήσεις και οι συμμαχίες θα είναι σημαντικές στο μέλλον και οι  ευκαιρίες για νέους παίκτες παραμένουν.

Ο Γιώργος Ι. Σουραβλάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Load Line Marine SA, επεσήμανε ότι οι διαταραχές συχνά δημιουργούν περισσότερα τονομίλια και η ναυτιλία πρέπει να αδράξει την ευκαιρία για να παρέχει πιο αποτελεσματικές και βιώσιμες υπηρεσίες. Θεώρησε επίσης το κινεζικό leasing ως ζήτημα λόγω των λιμενικών τιμολογίων. Όσον αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα, προειδοποίησε ότι η απαραίτητη τεχνολογία και υποδομή δεν έχουν αναπτυχθεί για την ευρεία υιοθέτησή τους.

Η συναίνεση μεταξύ όλων των ομιλητών ήταν ότι ο κλάδος πρέπει να ζήσει με την αστάθεια και ότι η εμπορική ευελιξία και διαφοροποίηση είναι απαραίτητες για να αντιμετωπίσουν τους κύκλους της ναυτιλίας.

Eπενδύσεις και Κεφαλαιαγορές

Ο David Herman, υπεύθυνος για τα χρηματοοικονομικά στην SSY, συντόνισε την επόμενη συζήτηση, η οποία επικεντρώθηκε στις επενδύσεις και τις Συγχωνεύσεις & Εξαγορές (M&A).

Ο Κωνσταντίνος Νανόπουλος, Αναπληρωτής Οικονομικός Διευθυντής της Star Bulk Carriers Corp., εξήγησε ότι η εταιρεία επικεντρώνεται στη διαφάνεια για να δημιουργήσει ελκυστικούς όρους για μελλοντικούς επενδυτές.

Ο Hugh Eden, Διευθύνων Σύμβουλος Ναυτιλιακών Επενδυτικών Τραπεζών στην Jefferies LLC, παρείχε ενημέρωση για τις τελευταίες εξελίξεις στις κεφαλαιαγορές.

Ο Ευάγγελος Χατζής, Οικονομικός Διευθυντής της Danaos Corporation, αναφέρθηκε στον ισχυρό ισολογισμό της Danaos και την πρόσφατη προσφορά ομολόγων ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων, η οποία απέδειξε το σαφές όραμα της εταιρείας και την εύκολη πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές. Τόνισε ότι μια ανταγωνιστική κεφαλαιακή δομή απαιτεί την αποφυγή της εξάρτησης από μία μόνο πηγή κεφαλαίου.

Ο Αλέξης Στεφάνου, Οικονομικός Διευθυντής του Ομίλου Εταιρειών Goldenport, σημείωσε ότι η εταιρεία του δημιουργεί στρατηγικές συνεργασίες με οικονομικούς και στρατηγικούς επενδυτές για την επέκταση των δραστηριοτήτων της σε νέες αγορές. Συμβούλεψε τους μικρούς και μεσαίους ιδιοκτήτες να εξετάσουν το ενδεχόμενο εξωτερικής ανάθεσης της προμήθειας ανταλλακτικών και άλλων λειτουργιών για να αντιμετωπίσουν την διαχείριση των απαιτήσεων των αυστηρών κανονισμών.

Ναυτιλιακός Ηγέτης: Νικόλας Δ. Πατέρας

Η ενότητα "Ναυτιλιακός Ηγέτης" περιελάμβανε συνέντευξη με τον Νικόλα Δ. Πατέρα, Πρόεδρο της Contships Management Inc., η οποία διεξήχθη από τον Kevin Oates, Επικεφαλής Ασίας της Marine Money International.

Ο κ. Πατέρας αντιπροσωπεύει την πέμπτη γενιά και τα 150 χρόνια της οικογένειας Πατέρα στη ναυτιλία, με 40 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο, έχοντας στην κατοχή του πάνω από 150 πλοία.

Ως πρόεδρος της Contships, η οποία διαχειρίζεται 40 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τύπου feeder, μοιράστηκε τα διδάγματα που έχει πάρει στην ζωή του, περιέγραψε την ελκυστικότητα των μικρότερων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αναφέρθηκε στις εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης, όπως το πρόσφατο σκανδιναβικό ομόλογο στο Όσλο και το μέλλον της Contships.

Ο κ. Πατέρας αφηγήθηκε το ξεκίνημά του στον κλάδο, εργαζόμενος κοντά στο γραφείο του πατέρα του από νεαρή ηλικία. Ακολούθησε πολυτεχνικές σπουδές στο Λονδίνο και υπηρέτησε στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Εντάχθηκε επίσημα στην οικογενειακή επιχείρηση κατά τη διάρκεια της ύφεσης της ναυτιλιακής αγοράς του 1984, όταν μόνο δύο από τα πλοία πολλαπλών χρήσεων (MPP) της εταιρείας ήταν σε εμπορική δραστηριότητα και ο υπόλοιπος στόλος ήταν αδρανής. Αναγνωρίζοντας μια ευκαιρία, δανείστηκε ένα αρκετά περιορισμένο χρηματικό ποσό από τον πατέρα του για να αποκτήσει 10 πλοία με τη χρηματοδότηση μιας ισπανικής τράπεζας σε ελκυστικές τιμές, τα οποία αργότερα πούλησε σε υψηλότερες τιμές όταν η αγορά ανέκαμψε. Το 1993, ίδρυσε την Pacific and Atlantic, αποκτώντας διαφορετικούς τύπους πλοίων υπό διάφορες συνθήκες της αγοράς. Μετά την ανάκαμψη της αγοράς το 2002-2003, ρευστοποίησε το μεγαλύτερο μέρος του στόλου του λίγο πριν την κατάρρευση των ναύλων το 2008. Στη συνέχεια, εισήλθε στον τομέα των feeder το 2015, αποκτώντας 60 πλοία από προβληματικά γερμανικά KGs.

Πιο πρόσφατα, η Contships άντλησε ομόλογα 175 εκατομμύρια δολάρια από την σκανδιναβική αγορά για την ανανέωση του στόλου, αξιοποιώντας τη συνεχιζόμενη καλή απόδοση της αγοράς feeder πλοίων. Η CONTSHIPS είναι πλέον ηγέτης σε αυτό το ευαίσθητο και απαιτητικό εμπόριο, μεταφέροντας 1 εκατομμύριο TEU ετησίως. Η εταιρεία έχει επίσης σχεδιάσει ένα νέο πλοίο, 1.500 TEU για την κατασκευή μιας σειράς 20 νέων feeder πλοίων όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες. Ο κ. Πατέρας ααναφέρθηκε επίσης στις θρησκευτικές του ρίζες και την υποστήριξή του για την αποκατάσταση μοναστηριών και εκκλησιών, ιδιαίτερα την ανακαίνιση της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου στην Αθήνα και διάφορων μνημείων και υποδομών στο νησί Οινούσες. Τα παιδιά του συμμετέχουν επίσης στην εταιρεία.

Ναυτιλιακή Πολιτική των ΗΠΑ και Γεωπολιτικοί Κίνδυνοι

Ο Brian Maloney, Εταίρος στην Seward & Kissel LLP, και ο RADM John P. Nadeau, Ακτοφυλακή των ΗΠΑ (εν αποστρατεία), του Δικτύου Ναυτικών/MTI της Nadeau, παρείχαν ενημέρωση για τη Ναυτιλιακή Πολιτική των ΗΠΑ, καλύπτοντας:

  • • Κυρώσεις, Δασμοί και Λιμενικά Τέλη.
  • • Προοπτικές για την Επιβολή του Ναυτικού Κώδικα και την Πολιτική των ΗΠΑ.
  • • Στρατηγικές Επιπτώσεις για τους Εφοπλιστές, για τα Κινεζικά πλοία και τα λιμάνια των ΗΠΑ.

Νέες Επενδύσεις και Ευκαιρίες Αγοράς

Σε πάνελ που συντόνισε η Εύα Τζίμα, Επικεφαλής Έρευνας & Εκτιμήσεων στην Cass Technava Maritime S.A., συζητήθηκαν οι ευκαιρίες της αγοράς για νέες επενδύσεις και οι μελλοντικές προσδοκίες της αγοράς. Στους ομιλητές συμμετείχαν οι: Νίκος Γκεζέπης, CFO, Neptune Lines Shipping and Managing Enterprises S.A., Γιάννης Κουρκούλης, Διευθύνων Σύμβουλος, ARMI Ship Management, Νικόλας Πετρακάκος, Εταίρος & Διευθύνων Σύμβουλος, Ναυτιλιακή & Διεθνή Επενδυτική Τραπεζική, Alantra, Παντελής Πίττας, Επικεφαλής Ναυλώσεων Ξηράς Χύδην, Eurobulk Ltd., Wilhelm Magelssen, Εταίρος & Διαχειριστής Κεφαλαίων, NRO Maritime Asset Management.

Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι οι ιδιοκτήτες παραμένουν οικονομικά υγιείς λόγω της ανόδου της ναυτιλιακής αγοράς διατηρώντας υψηλά τις αξίες των πλοίων. Υποστήριξαν ότι οι αξίες των μεταχειρισμένων και νεότευκτων πλοίων είναι πιθανό να σημειώσουν μια διόρθωση για να επανέλθει η αγορά σε ισορροπία.

Ο κ. Πίττας εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις επενδύσεις της εταιρείας του σε νέες κατασκευές, σημειώνοντας ότι το project των ναυπηγήσεων κερδίζει αξία.

Ο κ. Γκεζέπης εξέφρασε την πεποίθηση ότι η αγορά των RoRo carriers θα παραμείνει υγιής, αλλά προειδοποίησε ότι οι νέες παραγγελίες απαιτούν σύνεση λόγω της αύξησης των αξιών των πλοίων.

Ο κ. Μάγκελσεν πρότεινε  αναμονή για ένα χρονικό διάστημα εάν συνεχιστεί η υπερπροσφορά χωρητικότητας.

Ο κ. Κουρκούλης αναφέρθηκε στην εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η οποία θα προκαλέσει συμφόρηση όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων που προορίζονται για διάλυση.

Ο κ. Πετρακάκος σχολίασε τις τάσεις στη χρηματοδότηση πλοίων και στην κεφαλαιαγορά, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η χρηματοπιστωτική αγορά θα συνεχίσει να υποστηρίζει καλά οργανωμένες και υψηλής απόδοσης ναυτιλιακές εταιρείες.

Το απόγευμα ξεκίνησε με γεύμα που συνδιοργάνωσε η TEN Limited. Οι επόμενες συνεδρίες κάλυψαν κρίσιμα θέματα για το μέλλον της ναυτιλίας όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη.

Ενεργειακή Απόδοση και Ψηφιακός Μετασχηματισμός

Αυτή η συνεδρία διερεύνησε πώς η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) μετασχηματίζει τη λήψη αποφάσεων σε ολόκληρη την αλυσίδα της ναυτιλίας, καλύπτοντας εφαρμογές από την αποδοτικότητα καυσίμων έως την προληπτική συντήρηση και τη διαχείριση κινδύνων. Η συζήτηση ανέδειξε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη επιτρέπει ταχύτερες, βασισμένες σε δεδομένα αποφάσεις που μειώνουν το κόστος, βελτιώνουν την ασφάλεια και ενισχύουν τη βιωσιμότητα.

Ομιλητές: Κίμων Δρακόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Επιστήμης Δεδομένων και Λειτουργιών (USC), Εκτελεστικός Σύμβουλος για την ΤΝ και την Καινοτομία, PwC Ελλάδας, Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος & Συνιδρυτής, DeepSea Technologies, Στέλλα Σαρίδου, Αντιπρόεδρος Data Warehouse, The Signal Group και Συντονίστρια: Άλκηστις Κριμπένη, Διευθύντρια, Επικεφαλής Στρατηγικής Ανάλυσης & Λειτουργιών, PwC Ελλάδας.

Συνεδρία για τις Κινεζικές Χρηματοδοτικές Μισθώσεις και την Ασιατική Χρηματοδότηση.

Με συντονιστή τον Anders H. Schau, Διευθύνοντα Σύμβουλο & Συνέταιρο της Northcape Capital AS, η συζήτηση αυτή ασχολήθηκε με την τρέχουσα κατάσταση και το μέλλον της ασιατικής χρηματοδότησης για τους Έλληνες ιδιοκτήτες. Τα βασικά ερωτήματα ήταν: Εξακολουθούν οι κινεζικές χρηματοδοτικές μισθώσεις και η ασιατική χρηματοδότηση να αποτελούν κορυφαίο στόχο για τους Έλληνες πλοιοκτήτες.

Επίσης, ξεκίνησαν οι επιπτώσεις από τις USTR  για τα υπό κατασκευη κινεζικά πλοία και η ελκυστικότητα της κινεζικής χρηματοδότησης με χρηματοδοτική μίσθωση;

Ομιλητές ήταν οι Χριστόφορος Μπισμπίκος, Συνέταιρος, Watson Farley & Williams, Channing Wang, Συνέταιρος, Επικεφαλής Ευρωπαϊκής Αγοράς, Ebridge Capital, Σπύρος Βέλλας, Διευθυντής & Επικεφαλής Εταιρικών Χρηματοοικονομικών, Eurofin Group.

Μια παρουσίαση σχετικά με την κατάσταση της αγοράς διάλυσης και το μέλλον της πραγματοποιήθηκε από τον Edward Finley-Richardson, επενδυτή στη ναυτιλία.

Χρηματοδότηση της Ελληνικής Ναυτιλίας το 2025 και μετά

Διακεκριμένοι τραπεζίτες συζήτησαν τις καλύτερες πηγές και δομές για την τρέχουσα αγορά, εξετάζοντας το κατά πόσον η παραδοσιακή τραπεζική χρηματοδότηση επιστρέφει στη ναυτιλία, εάν η ασιατική χρηματοδότηση εξακολουθεί να έχει υψηλή ζήτηση, τον αυξανόμενο ρόλο της μη τραπεζικής χρηματοδότησης και εάν η βιώσιμη χρηματοδότηση θα αποτελέσει τον κανόνα στο μέλλον.

Ομιλητές ήταν οι Βασίλειος Μαρούλης, Διευθύνων Σύμβουλος, Παγκόσμιος Επικεφαλής Ναυτιλίας, Citi, Χάρης Αντωνίου, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος, Neptune Maritime Leasing, Νίκος Δασκαλάκης, Διευθύνων Σύμβουλος, Alpha Shipping Advisors Ltd., Hugues Calmet, Επικεφαλής του Γραφείου Αντιπροσωπείας της DNB στην Αθήνα, DNB Bank, Θεοφάνης Μουστακάτος, Επικεφαλής Ναυτιλίας, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος και συντονίστρια την Αλεξία Χατζημιχάλη, Επικεφαλής του Γραφείου Αθήνας και Συνεργάτης, Assets & Structured Finance Group, Watson Farley & Williams.

Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η παραδοσιακή τραπεζική χρηματοδότηση θα υπάρχει πάντα και ιδιαίτερα οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται κοντά στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων, γι' αυτό και δεν εγκατέλειψαν τη ναυτιλία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης του 2010-20 και υποστήριξαν τους πελάτες τους με αναδιάρθρωση του χαρτοφυλακίου χρέους τους. Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν καλές ομάδες με μεγάλη εμπειρία στη ναυτιλία και άκρως εξειδικευμένα στελέχη.

Χαράσσοντας μια Βιώσιμη Πορεία για την Ελληνική Ναυτιλία.

Το τελικό πάνελ, με συντονιστή τον Χρήστο Σιγάλα, Αναπληρωτή Καθηγητή, Τμήμα Θαλάσσιων Μεταφορών και Εφοδιαστικής Αλυσίδας στο Deree - Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, συζήτησε τη μελλοντική στρατηγική για την ελληνική ναυτιλία.

Ομιλητές ήταν οι Σταύρος Γυφτάκης, Οικονομικός Διευθυντής, Seanergy Maritime Holdings Corp., Συμεών Παρίαρος, Διοικητικός Διευθυντής, Euroseas Ltd., EuroDry Ltd. και EuroHoldings Ltd., Peter Borup, Διευθύνων Σύμβουλος, Quadrise PLC, Emma Collier, Συνέταιρος, Further & Further.

Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η ελληνική ναυτιλία έχει αποδώσει εξαιρετικά καλά, με τις μεγαλύτερες εταιρείες να επεκτείνονται μέσω νέων παραγγελιών και τις μικρότερες εταιρείες να αναπτύσσουν ή να αναβαθμίζουν την ποιότητα και την ηλικία του στόλου τους. Ωστόσο, αναγνώρισαν σημαντικές μακροοικονομικές προκλήσεις: γεωπολιτική, πιο χαλαρές αγορές εμπορευματικών μεταφορών, ρύθμιση και απαλλαγή από τον άνθρακα. Όλοι συμφώνησαν ότι η ψηφιοποίηση αλλάζει τα δεδομένα.

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share