Δευτέρα, Ιούλιος 14, 2025
26/06, 10:06

Συνέδριο γιά την ασφάλεια και την ανάπτυξη στις Ελληνικές θάλασσες Ναυαγιερεσία – Ρυμούλκηση και Offshore εργασίες

Ανοίγοντας τον ορίζοντα στο θέμα της ασφάλειας και της περιβαλλοντικής προστασίας η Ένωση πλοιοκτητών ρυμουλκών ναυαγοσωστικών αντιρρυπαντικών πλοίων υποστήριξης υπεράκτιων εγκαταστάσεων διοργάνωσε ένα συνέδριο ασφαλείας και ανάπτυξης στις ελληνικές θάλασσες προκειμένου να προάγει μέσω του διαλόγου τον ρόλο των Ρ/Κ-Ν/Γ σκαφών στις σημερινές προκλήσεις των λιμένων.

Το πρώτο πάνελ του συνεδρίου περιελάμβανε τους εξής ομιλητές: Γεώργιος Καμήλος Πειραιώτης Ναυτικός, Πλοίαρχος Α’ Τάξεως, Ελληνικό Ναυτικό, Θάνος Λιάγκος πρώην Πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ, Πάνος Ξενοκώστας Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, ONEX SA, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Ναυπηγείων, Παύλος Ξηραδάκης Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Ρυμουλκών, Διάσωσης, Αντιρρύπανσης και OSV.

Συντονιστής ο Δημοσιογράφος Λάμπρος Καραγεώργος.

Οι ομιλητές εξέφρασαν την ικανοποίηση τους για την πρόσφατη αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου και τον σημαντικό εκσυγχρονισμό του στόλου των ρυμουλκών/ναυαγοσωστικών σκαφών η οποία έχει ήδη σημειωθεί  συμβάλλοντας στην προσφορά ασφαλέστερων και πιο αξιόπιστων υπηρεσιών ρυμούλκησης και ναυαγιαιρεσίας.

Θα πρέπει όμως και τα λιμάνια να εναρμονιστούν με το νέο πλαίσιο ώστε να προχωρήσει τα επόμενα χρονια η επέκταση του εκσυγχρονισμού του στόλου.

Να σημειωθεί ότι με την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου ο ελληνικός στόλος έχει ήδη ενισχυθεί με 44 σύγχρονα Ρ/Κ-Ν/Γ σκάφη εκ των οποίων τα 11 είναι νεότευκτα. Πάντως σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό στόλο ο Ελληνικός έχει σημαντικά μικρότερη ελκτική δύναμη, παρόμοια μέση ηλικία και πολύ μικρό ποσοστό με azimuth stern drive system ASD.

Στο συνέδριο έλαβε χώρα τιμητική βράβευση του καπετάνιου και πληρώματος του ναυαγοσωστικού πλοίου  ΑΙΓΑΙΟΝ ΠΕΛΑΓΟΣ για την διάσωση του δεξαμενόπλοιου ΣΟΥΝΙΟΝ στην Ερυθρά Θάλασσα το 2024 μετά από επίθεση των ανταρτών Χούθι με ρουκέτες. Το πλήρωμα του ναυαγοσωστικού κατάφερε να περιορίσει την πυρκαγιά και την ρύπανση και να ρυμουλκήσει το δεξαμενόπλοιο στην Ελλάδα.

Ο Νίκος Τσαβλίρης, Principal της Tsavliris salvage group δώρησε την εικόνα του Αγίου Νικολάου τιμώντας το πλήρωμα για τις προσπάθειες διάσωσης του πλοίου και των ανθρώπινων ζωών. 

Το επόμενο πάνελ μίλησε για την σημασία των ναυαγοσωστικών πλοίων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της ενισχυσης της εθνικης οικονομίας.

Μίλησαν οι Δημήτρης Βάσσος Managing Partner HFW Greece, o Νικόλας Α. Τσαβλίρης διοικητικό μέλος του ΝΕΕ & principal Tsavliris Salvage Group και επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Ρυμουλκών, Διάσωσης, Αντιρρύπανσης και OSV, Johan Luijks. Εμπειρογνώμονας διάσωσης θαλάσσιων πυρκαγιών, Dennis Brand Master Mariner & Salvage Consultant.

Συντονιστής η Σταυριάνα Ασπρογιαννίδου Διευθύνων Σύμβουλος, Howden Marine.

Οι ομιλητές τόνισαν την αναγκαιότητα για επένδυση  σε σύγχρονα ναυαγοσωστικά πλοία.

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στα προσόντα που θα πρέπει να διαθέτει το πλήρωμα ενός ναυαγοσωστικού πλοίου σε σύγκριση  με το πλήρωμα ενός ρυμουλκού σκάφους.  

Το ζήτημα της αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων  και προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος από ναυτικά ατυχήματα συζήτησε το πάνελ που αποτελούνταν από τον Γιάννη Αλβέρτο Προϊστάμενος Τμήματος Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης, Αντιρρύπανση, Νικόλαο Π. Βεντίκο Καθηγητή Ναυπηγικής και Ναυπηγικής Μηχανικής ΕΜΠ, Αλεσάντρο  Ρούσο Πρόεδρος της CASTALIA Consorzio Stabile SCpA, Ema Jelavij Υπεύθυνος Πωλήσεων Περιοχής, ΔΕΣΜΗ Ro-Clean με συντονίστρια την Αναστασία Βαμβακά Δημοσιογράφος & Υπεύθυνος Επικοινωνίας του Ιδρύματος Ευγενίδου.

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στην ανάγκη διεθνούς συνεργασίας για την αντιμετώπιση των μεγάλων πετρελαιοκηλίδων, την εκπόνηση και προετοιμασία σχεδίων πετρελαϊκής ρύπανσης, την διεξαγωγή τακτικής εκπαίδευσης και ασκήσεων και την διαθεσιμότητα κατάλληλου εξοπλισμού για την αντιμετώπιση των πετρελαιοκηλίδων.

Το τελευταίο πάνελ του συνεδρίου είχε θέμα “Το μέλλον των υπεράκτιων επιχειρήσεων στην Ελλάδα” και περιλάμβανε τους εξής ομιλητές: Άγγελος Μενάκης ABS, Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Αριστοφάνης Στεφάτος Διευθύνων Σύμβουλος, HEREMA, Ιωάννης Τόγιας Εκτελ. Δ/ντής, Asso.subsea, Μέλος Δ.Σ., Ιωάννης Σταμουδάκης Διευθυντής Ναυλώσεων, EDT Shipmanagement Ltd, Σταύρος Δ. Χαρίτος Πολιτικός Μηχανικός, Διευθυντής Έργου & Τεχνικός Σύμβουλος για Ναυτιλιακά, Υπεράκτια και Ενεργειακά Έργα. Συντονιστής Γιώργος Σ. Σκορδίλης Δημοσιογράφος.

Οι ομιλητές επικεντρώθηκαν στην ανάγκη της δημιουργίας νέων υποδομών και εκπαίδευσης του κατάλληλου προσωπικού. 

Ο κ. Τόγιας εξέφρασε την αισιοδοξία του για την ανάπτυξη του κλάδου των offshore activities καθώς κάποιες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες έχουν διαφοροποιήσει τον στόλο τους με την απόκτηση πλοίων τύπου platform support vessels (PSV) δηλαδή σκάφη υποστήριξης υπεράκτιων εργασιών. 

Ωστόσο επεσήμανε ότι θα πρέπει να είναι πιο ελκυστική η ελληνική σημαία και να υπάρχει ευελιξία στην εφαρμογή των διεθνών κανονισμών του IMO.  Ακόμη και το ευεργέτημα του καμποτάζ για τα ελληνικά νερά είναι δύσκολο να αξιοποιηθεί από την στιγμή που δεν υφίστανται κάποια κίνητρα για την χρηματοδότηση και επάνδρωση αυτών των πλοίων.

Παράλληλα ο κ. Στεφάτος τόνισε ότι γίνονται πολύ σταθερά βήματα για την εξερεύνηση και αδειοδότηση θαλάσσιων περιοχών με στόχο την  γεώτρηση/εξόρυξη υδρογονανθράκων αλλά και για την ανάπτυξη θαλάσσιων αιολικών πάρκων όπου διάφοροι τύποι πλοίων θα αναλαμβάνουν συγκεκριμένες αποστολές. Αυτά τα σκάφη είναι τα εξής crew transfer vessels (CTV), Service operation vessel (SOV), Heavy lift vessel (HLV), Cable lay vessel, Foundation installation vessel (FIV), seismic vessel (SV), Drilling vessel (MODU), Platform Supply Vessel (PSV), Anchor handling tug supply vessel (AHT), Floating production storage & offloading (FPSO) και άλλοι τύποι.

Επίσης αναφέρθηκε στην αποθήκευση  CO2 που θα αναπτυχθεί στον Πρίνο μια δραστηριότητα που θα δρομολογήσει ένα μεγάλο αριθμό εξειδικευμένων πλοίων που θα εξυπηρετήσουν τις εργασίες αυτές. Τέλος ο κ. Στεφάτος ευχαρίστησε τις  εταιρίες EPE, HEC, Antipollution και Megatugs που συμμετέχουν σε εθελοντική βάση σε ασκήσεις καταπολέμησης πετρελαιοκηλίδων και εκτάκτου ανάγκης στην θάλασσα για offshore εργασίες.

Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με την  υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) μεταξύ της CASTALIA Consorzio Stabile SCpA και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Ρυμουλκών, Διάσωσης, Αντιρρύπανσης και OSV για θέματα αντιρρύπανσης.

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share