Κυριακή, Ιανουάριος 19, 2025
19/12, 10:12

Ελληνική Ναυτιλία και ESG: Μια πρόκληση που γίνεται ευκαιρία

Η ελληνική ναυτιλία διαχειρίζεται πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου, όταν η οικονομία της χώρας έχει μόλις το 0,2% του Παγκόσμιου ΑΕΠ. Σήμερα, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια ιστορική ευκαιρία: να ηγηθεί της παγκόσμιας προσπάθειας για βιώσιμη ανάπτυξη. Στο πλαίσιο του 2ου Συνεδρίου Εργασίας του Κόμβου, αναδείχθηκε η σημασία της ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση) ως στρατηγικού εργαλείου που μπορεί να ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας στην πρώτη γραμμή της ναυτιλιακής βιομηχανίας.


Η πρόκληση της απανθρακοποίησης

Η πορεία προς τη βιωσιμότητα ξεκινά από μια καθοριστική πρόκληση: την απανθρακοποίηση. Η ναυτιλία, με το 80% του συνολικού μεταφορικού έργου, είναι υπεύθυνη για το 2,5-3% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂. Στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας, καλείται να μηδενίσει τις εκπομπές έως το 2050. Η επίτευξη αυτού του στόχου, απαιτεί επενδύσεις τρισεκατομμυρίων σε τεχνολογίες αιχμής. Δεν πρόκειται όμως μόνο για ζήτημα περιβαλλοντικής ευθύνης. Είναι και ζήτημα ανταγωνιστικότητας, καθώς οι παγκόσμιες αγορές στρέφονται προς «καθαρές» λύσεις.

Η μετάβαση αυτή δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς συντονισμένη δράση. Οι ιδέες που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο υπογράμμισαν τη σημασία της καινοτομίας, της στρατηγικής χρηματοδότησης και της συνεργασίας. Οι επενδύσεις σε νέα καύσιμα, αλλά και σε πρακτικές λύσεις, όπως η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, ακόμα και η μείωση της ταχύτητας των πλοίων αναδεικνύουν την ανάγκη για μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, συντονισμό και στήριξη.

Κέντρο ναυτιλιακής καινοτομίας

Η Ελλάδα, με τις εξαιρετικές επιχειρήσεις της, διαθέτει όλα τα εχέγγυα για να αποτελέσει κέντρο ναυτιλιακής καινοτομίας. Ωστόσο, προκλήσεις, όπως η έλλειψη εργαστηρίων πιστοποίησης και η ανάγκη για πρόσβαση σε εξειδικευμένη χρηματοδότηση, απαιτούν στοχευμένες παρεμβάσεις. Ο ρόλος των τραπεζών και των χρηματοδοτικών οργανισμών είναι κρίσιμος, καθώς αποτελούν τη ραχοκοκαλιά που στηρίζει τις επενδύσεις στον κλάδο.

Οι στρατηγικές επενδύσεις μπορούν να επιταχύνουν τη μετάβαση, προσφέροντας στους πλοιοκτήτες την ευκαιρία να επενδύσουν σε πράσινες τεχνολογίες. Παράλληλα, η δημιουργία ενός Ναυτιλιακού Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης στην Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει ως κόμβος συνεργασίας, ενισχύοντας τη διεθνή παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας.

Η ενσωμάτωση της ESG δεν είναι μια πρόκληση που αφορά μόνο στη ναυτιλία. Είναι μια ευκαιρία για την ελληνική κοινωνία και οικονομία να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με το περιβάλλον, την καινοτομία και την υπεύθυνη διακυβέρνηση. Η ελληνική ναυτιλία έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να ηγηθεί της βιώσιμης μετάβασης, αλλά και να αποτελέσει πρότυπο για άλλους κλάδους της οικονομίας.

Η συζήτηση έγινε στο πλαίσιο του 2ου συνεδρίου εργασίας του Κόμβου, που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Καρατζά της Εθνικής Τράπεζας και οργανώθηκε από τον αντιπρόεδρο του Κόμβου, καθηγητή Μιχάλη Χαλιάσο. Το πάνελ σηματοδοτεί την έναρξη της νέας δράσης του Κόμβου, την οποία συντονίζει ο ταμίας του Κόμβου, επιχειρηματίας Χάρης Αντωνίου, ιδρυτής της Neptune Maritime Leasing.

Στο πάνελ της ναυτιλίας συμμετείχαν (με αλφαβητική σειρά) ο CEO της τράπεζας Πειραιώς, κ. Μεγάλου, μέλος της Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής του Κόμβου, η κα Πολυχρονοπούλου, πρόεδρος της HEMEXPO και του ERMA FIRST GROUP, ο εφοπλιστής κ. Προκοπίου, μέλος της Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής του Κόμβου και ο καθ. Ηρακλής Χαραλαμπίδης, καθηγητής Maritime Economics and Logistics, ιδρυτικό μέλος του Κόμβου.

Την συζήτηση διηύφθυνε ο Χάρης Αντωνίου, συντονιστής της δράσης.

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share