Πέμπτη, Απρίλιος 25, 2024
26/01, 09:01

Χαράλαμπος Φαφαλιός: “Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε φάση ανανέωσης και επέκτασης του στόλου της παρά το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον”

Με την ευκαιρία της κοπής της πρωτοχρονιάτικής πίτας του Greek Shipping Co-operation Committee ο πρόεδρος του GSCC κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός αναφέρθηκε στις τελευταίες ναυτιλιακές και γεωπολιτικές εξελίξεις, περιέγραψε τις τρέχουσες συνθήκες σε κάθε ναυτιλιακό τομέα και αναφέρθηκε στις προσδοκίες του για τη Νέα Χρονιά.
“Την περασμένη χρονιά η Ουκρανία μετατράπηκε σε εμπόλεμη ζώνη και οι επιπτώσεις αυτής της σύγκρουσης ήταν πιο εκτεταμένες από όσο θα φανταζόμασταν ποτέ.
Ξαφνικά, οι τιμές των εμπορευμάτων αυξήθηκαν απότομα, οι οδοί ανεφοδιασμού άλλαξαν και τα εμπορικά πρότυπα άλλαξαν σε βαθμό που δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε.
Το αποτέλεσμα ήταν παραδόξως θετικό για ορισμένους τομείς της ναυτιλίας και αρνητικό για άλλους. Αν δούμε τα ξηρά προϊόντα, η Ουκρανία ήταν ως επί το πλείστον εξαγωγέας πολύ μικρών αποστάσεων, επομένως η αντικατάσταση των εξαγωγών σιτηρών και άνθρακα είχε πολύ ευεργετική επίδραση στα τονομίλια. Οι κυρώσεις που προέκυψαν στις ρωσικές εξαγωγές, όπως το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, ήταν επίσης πολύ θετικές για τις αγορές των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς αερίου.
Παρόλα αυτά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τις θλιβερές επιπτώσεις για τους πολίτες της Ουκρανίας που ζουν μέσα σε αυτή την περιττή σύγκρουση με μεγάλες απώλειες στην ανθρώπινη ζωή.
Η παγκόσμια ναυτιλία πρέπει να πλοηγηθεί σε αυτό το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να μειώσει αισθητά το αποτύπωμα άνθρακα.
Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι η ναυτιλία πάντα προσπαθεί για την δημιουργία πιο ενεργειακά αποδοτικών πλοίων και της μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα ανά τόνο μεταφερόμενου φορτίου.
Το θέμα της μελλοντικής πρόωσης ή του καυσίμου που θα επιλεγεί, κάθε άλλο παρά έχει διευθετηθεί ως ζήτημα. Ακόμη περιμένουμε από τους κατασκευαστές μηχανών και ναυπηγούς να επανέλθουν με πραγματικές πράσινες λύσεις.
Είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε ότι υποστηρίζουμε τον ΙΜΟ αποκλειστικά και όχι τις τοπικές ρυθμίσεις καθώς χρειαζόμαστε παγκόσμιες λύσεις.
Βραχυπρόθεσμα, πρέπει να είμαστε υπομονετικοί και να συνειδητοποιήσουμε τα πραγματικά οφέλη του EEXI. Ο επιχειρησιακός δείκτης, CII, ένα άλλο βραχυπρόθεσμο μέτρο στον οδικό χάρτη του ΙΜΟ που φαίνεται μη αποτελεσματικό τόσο για τους ναυλωτές όσο και τους πλοιοκτήτες. Η παγκόσμια ναυτιλία είναι πολύ περίπλοκη για να προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε απλοϊκά μέτρα για την απόδοση καυσίμου των πλοίων.
Κοιτάζοντας πίσω τους τελευταίους 12 μήνες, η πορεία των διάφορων ναυτιλιακών τομέων είχαν μια τρελή πορεία. Η αγορά εμπορευματοκιβωτίων η οποία είδε τα υψηλότερα ναύλα από ποτέ την περασμένη χρονιά τώρα εξασθενούν σε επίπεδα 80-90% κάτω από τις ανώτατες και με ένα ανησυχητικά μεγάλο πρόγραμμα παραγγελιών.
Η αγορά δεξαμενοπλοίων εξήλθε από τον λήθαργο της και ακόμη και τώρα σε διάφορους τομείς αποδίδει πολύ καλά.  Οι αγορές LNG/LPG επίσης είδαν κάποια ιστορικά υψηλά ναύλα και το πρόγραμμα παραγγελιών ανήλθε σε πολύ υψηλά επίπεδα.  Ο τομέας των car carriers επίσης ανήλθε από τα χαμηλά επίπεδα της εποχής της πανδημίας και ανταμείβει τους πλοιοκτήτες αρκετά καλά αυτή τη στιγμή.
Η αγορά ξηρού φορτίου η οποία ξεκίνησε δυναμικά το 2022 είναι πλέον σε αρκετά απογοητευτικά επίπεδα και είναι αβέβαιο το τι θα φέρει μια μεταστροφή. Ο στόλος είναι ο μεγαλύτερα καταγεγραμμένος και παρόλο που το πρόγραμμα παραγγελιών της είναι χαμηλό σίγουρα δεν είναι αμελητέο.
Ενάντια σε αυτό το περιβάλλον, ο Ελληνικός εμπορικός στόλος, ανάμεσα στους μεγαλύτερους παγκοσμίως και γίνεται νεώτερος χρόνο με το χρόνο λόγω των πωλήσεων μεταχειρισμένων σκαφών και το σημαντικό πρόγραμμα παραγγελιών για την κατασκευή σκαφών υψηλής τεχνολογίας σε όλους τους τομείς.
Στην Ελληνική Ναυτιλιακή πραγματικότητα συνεχίζουμε να παροτρύνουμε την ελληνική κυβέρνηση να βελτιώσει το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης και να επιτρέψει την ίδρυση περισσότερων ιδιωτικών σχολών εκπαίδευσης. Η γραφειοκρατία έχει μειωθεί σημαντικά, και η Ελληνική σημαία από μόνη της είναι πλεονέκτημα. 
Εν μέσω συγκρούσεων, πανδημιών, κακοκαιρίες και δύσκολων περιστάσεων, οι άνδρες και οι γυναίκες που είναι μέρος της ναυτικής βιομηχανίας συμπεριλαμβανόμενων και των πληρωμάτων μας είναι οι αφανείς ήρωες που κάνουν δυνατό το παγκόσμιο εμπόριο που επηρεάζουν θετικά τον τρόπο ζωής μας.
Οι κυβερνήσεις πρέπει να κατοχυρώσουν αυτό το καθεστώς με πράξεις και όχι μόνο με λόγια!”

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share