Με βασικούς ομιλητές τον κ Συμεών Παληό εμβληματικό πλοιοκτήτη ιδρυτής της Diana Shipping και κ Νίκο Ευθυμίου πρώην πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών πραγματοποιήθηκε επιτυχώς το Ναυτιλιακό Συνέδριο Ύδρας με θέμα: “Are we experiencing the other side of midnight?” και με μεγάλο αριθμό συνέδρων.
Τις εργασίες του συνεδρίου άνοιξε ο πρόεδρος της Αδελφότητας Υδραίων Αθηνών κ Γιάννης Σαχίνης ο οποίος ευχαρίστησε τους συμμετέχοντες και τους χορηγούς για την υποστήριξη τους επί 13 συνεχόμενα έτη.
Πρόεδρος του συνεδρίου ο Γιώργος Τσαβλίρης που προέτρεψε τους συνέδρους to think out of the box και τόνισε ότι για να πετύχουμε θα πρέπει να προσαρμοζόμαστε σε όλες συνθήκες στην ναυτιλία.
Οι αλλαγές στην ναυτιλία επιβάλλουν την προσαρμοστικότητα και την καινοτομία στα περιβαντολλογικά ζητήματα και την κοινωνική υπευθυνότητα. Στην ομιλία του ο κ Παληός αναφέρθηκε στην παραδοσιακή χρηματοδότηση της δεκαετίας 60 όταν ξεκίνησε την ναυτιλιακή του καριέρα όπου στον Πειραιά κυριαρχούσε η Williams Glynn’s που στήριξε τα σχέδια των Ελλήνων πλοιοκτητών.
Με την είσοδο στο χρηματιστήριο της ΝΥ της εταιρίας του Αντώνη Αγγελικούση το 1986 ήλθε μια επανάσταση στην ναυτιλία ωστόσο η κίνηση αυτή δεν ήταν ολοκληρωμένη και δεν συνεχίστηκε από άλλους πλοιοκτητες. Σήμερα όπως γνωρίζουμε το χρηματιστήριο προσφέρει μεγάλες δυνατότητες. Μια ναυτιλιακή εταιρία εισηγμένη στο χρηματιστηριο έχει πρόσβαση σε διεθνή κεφάλαια από όλες τις χώρες του κόσμου. Υπάρχει όμως μια ένσταση ότι ο πλοιοκτήτης με την είσοδο της εταιρείας του στο χρηματιστήριο μπορεί να χάσει το μάνατζμεντ της εταιριας του Η Diana που εισήχθη το 2015 στο χρηματιστήριο της ΝΥ παρ’ ότι έχει διαθέσει το 85% σε ξένους επενδυτές δεν έχει απολέσει το πραγματικό έλεγχο της επιχείρησης γιατί υπάρχει εμπιστοσύνη στην διοίκηση και την πολιτική επέκτασης του στόλου της είπε ο κ Παληος.
Στην παρέμβαση τους ο κ Νίκος Τσαβλίρης και ο κ Πλατσιδακης πρώην διευθυντής της Anangel ρώτησαν τον κ Παληό πως προστατεύεται από τα hedge funds και τις επιθετικες τους κινήσεις προκειμένου να χαλιναγωγήσουν τις τιμές των μετοχών. Ο κ Παληός αντέτεινε ότι υπάρχουν αυστηροί κανόνες διαφάνειας και πειθαρχίας στο χρηματιστήριο της ΝΥ και είναι πολύ δύσκολο να επιφέρουν τα hedge funds μια ανεπιθύμητη αναστάτωση σε μια καθαρή και υγιή εταιρία.
Υπάρχουν επίσης τρόποι εισαγωγής στο χρηματιστήριο και για τους μικρούς πλοιοκτήτες με διάφορα επενδυτικά οχήματα όπως spacs αρκεί να έχεις διάφανη και αξιόπιστο τρόπο λειτουργίας. Ο κ Πλατσιδάκης τόνισε ότι ο Αντώνης Αγγελικούσης που ήταν ο πρώτος το 1986 που εισήγαγε την εταιρία στο χρηματιστήριο διένειμε μόνον το 25% των μετόχων σε ξένους επενδυτές δίνοντας μάλιστα σε αυτούς το δικαίωμα να αποφασίζουν για το μέλλον της εταιρίας που σήμαινε εμπιστοσύνη και διαφάνεια. Ωστόσο το 2001 ο Γιάννης Αγγελικούσης πήρε την σωστή απόφαση να αποσύρει την εταιρία από το χρηματιστήριο και να δραστηριοποιηθεί σαν ιδιωτική εταιρεία.
Ο κ Εμμανουήλ Βορδώνης αναφερόμενος στην δική του πορεία επεσήμανε ότι επικεντρώθηκε στην ποιότητα της ναυτιλιακής μεταφοράς αλλά πιστεύει ότι το χρηματιστήριο δημιουργεί μια νεφελώδη αγορά απ’ όπου απομυζούνε πολλά χρήματα δεκάδες άλλα επαγγέλματα εισπράττοντας προμήθειες και αμοιβές που δεν έχουν σχέση με το έργο της ναυτιλίας.
Ο κ Πάνος Λασκαρίδης καταξιωμένος πλοιοκτήτης τόνισε ότι σήμερα υπάρχουν πολλοί τρόποι χρηματοδότησης που θα συνυπάρχουν στο μέλλον και επομένως ο πλοιοκτήτης έχει μεγάλο πεδίο επιλογών υλοποίησης των επενδύσεων του. Επίσης επικεντρώθηκε στην εξέλιξη της τεχνολογίας και των περιβαλλοντικών κανονισμών που καθιστούν δύσκολη την απόφαση για την κατασκευή νέων πλοίων. Όσον αφορά την αυτοματοποίηση των πλοίων ο κ Μαραγκουδάκης πρόεδρος Όμιλος ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης ΠΟΙΑΘ είπε ότι θέτει νέες προκλήσεις και υπάρχει κίνδυνος της απώλειας της ναυτικής τεχνογνωσίας. Ο κ Νίκος Τσαβλίρης συμφώνησε ότι αν χάσουμε την ναυτοσύνη θα εκλείψει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ελληνόκτητη ναυτιλίας ενώ ο κ Λασκαρίδης διαφώνησε με αυτήν την άποψη διότι τα τελευταία 15 χρόνια ο ελληνόκτητος στόλος έχει αυξήσει την διαφορά της από τις άλλες ναυτιλίες την Κινεζική και Ιαπωνική ναυτιλία και αυτό οφείλεται στην ανάληψη ρίσκου από τους Έλληνες εφοπλιστές και την διαίσθηση τους.
Ενεργειακή κρίση
Στη σημερινή ενεργειακή κρίση αναφέρθηκε ο πρώην υπουργός κ. Ανδρέας Ανδριανόπουλος. Αρχικά ρώτησε ποιος ωφελείται από τον πόλεμο της Ουκρανίας; Η Ρωσία οικονομικά δεν χάνει και δυστυχώς η Δύση δεν έχει χρησιμοποιήσει την απαραίτητη διπλωματική πίεση για να λύσει το πρόβλημα Οι Ευρωπαίοι προσπάθησαν να επιβάλουν ανώτατο όριο στο ρωσικό πετρέλαιο, ωστόσο οι περιορισμοί δεν λειτουργούν.
Ο κ. Λασκαρίδης είπε ότι η πραγματικότητα της πολιτικής είναι πιο σύνθετη από ότι νομίζουμε. Δεν ξέρουμε τι είναι νόμιμο και τι παράνομο. Για την Ευρώπη η ναυτιλία δεν είναι σημαντική όμως επειδή δεν επηρεάζει την κοινή γνώμη δεν ασκεί μεγάλη πολιτική πίεση. Όσον αφορά το κόστος εφαρμογής των περιβαλλοντικών κανονισμών και του ETS, η ναυτιλιακή βιομηχανία προσπαθεί να μοιραστεί αυτό το τεράστιο βάρος με τους εμπορικούς φορείς που ναυλώνουν τα πλοία και είναι υπεύθυνοι για το εμπορική διαχείριση των πλοίων. Ο Κώστας Σταμπούλης αναλυτής ενεργειακών και γεωπολιτικών εξελίξεων επέμεινε ότι ο αντίκτυπος από την ξαφνική αύξηση στις τιμές της ενέργειας για την Ευρώπη είναι πολύ χειρότερος από τις άλλες χώρες του κόσμου. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η Ευρώπη εισάγει το 60% των ενεργειακών της εμπορευμάτων από άλλα μέρη του κόσμου. Από την άλλη πλευρά, οι παραγωγοί πετρελαίου και φυσικού αερίου των ΗΠΑ δεν είναι διατεθειμένοι να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους για να βοηθήσουν την Ευρώπη να αντιμετωπίσει έναν δύσκολο χειμώνα.
Ως αποτέλεσμα της έλλειψης πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων θα παραμείνουν υψηλοί λόγω της ξαφνικής αύξησης του θαλάσσιου εμπορίου.
Ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης αναφέρθηκε στις τελευταίες εξελίξεις για τα εναλλακτικά καύσιμα. Είπε ότι το υδρογόνο που προέρχεται από το φυσικό αέριο και η αμμωνία που προέρχεται από το υδρογόνο εκπέμπουν αξιοσημείωτο CO2 και μεθάνιο. Εκτός από αυτά, δεν υπάρχει υποδομή ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων και επίσης υπάρχουν τεράστιες ανησυχίες για την ασφάλεια και τα τεχνικά ζητήματα. Η αξία της υπάρχουσας υποδομής είναι 2,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, επομένως είναι πολύ δύσκολο να αντικατασταθούν όλες αυτές οι τεράστιες εγκαταστάσεις αποθήκευσης με σταθμούς εναλλακτικών καυσίμων σε όλο τον κόσμο.
Τελικά πρότεινε τη μεθανόλη ως κυρίαρχο εναλλακτικό καύσιμο από όλες τις ανανεώσιμες πηγές ως την ασφαλέστερη και αρκετά πράσινη λύση καθώς απαιτείται περιορισμένη μετασκευή για να προσαρμοστεί στην τρέχουσα πρόωση. Οι εταιρείες πετρελαίου σίγουρα επενδύουν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά δεν βιάζονται καθώς η κύρια δραστηριότητα που είναι η προμήθεια πετρελαίου και φυσικού αερίου ανθεί.
Ο κ. Σταύρος Χατζηγρηγόρης στην ομιλία του παρατήρησε ότι η τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα carbon capture technology είναι μια αξιόπιστη μέθοδος μείωσης του CO2 που συνεχώς αναπτύσσεται και βελτιώνεται.
Ο καθηγητής κ. Μέρικας στην παρουσίαση του ανέφερε ότι σύμφωνα με μελέτες ο πληθωρισμός και η ακρίβεια των πρώτων υλών αναμένεται να φέρει ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας τα επόμενα χρόνια αλλά στην ναυτιλία οι ναύλοι θα είναι υψηλοί λόγω της αυξημένης ζήτησης.
Σχετικά με τις αρχές Poseidon rules ο κ. Λασκαρίδης τόνισε ότι για τους υπεύθυνους και σοβαρούς πλοιοκτήτες δεν αποτελεί εμπόδιο στην εξασφάλιση της χρηματοδότησης των επενδύσεων τους.
Επεσήμανε επίσης ότι η Ευρώπη πρέπει να διατηρήσει τον ευρωπαϊκό στόλο κάτω από ευρωπαϊκές σημαίες και να μην θέτει εμπόδια στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας γιατί κινδυνεύει η ευρωπαϊκή ναυτιλία να μεταναστεύσει σε άλλα ναυτιλιακά κέντρα ανά τον κόσμο.
Στο κλείσιμο της ημερίδας ο κ Βορδώνης αναφέρθηκε στην ανάγκη να σταματήσει ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας. Οι κυρώσεις μας γυρίζουν δεκαετίες πίσω εντείνοντας την κατανάλωση άνθρακα και αυτό γιατί η ευρωπαϊκή ηγεσία δεν ανταποκρίνεται στις προκλήσεις. Τι μπορούμε να κάνουμε? Θα πρέπει να πιέσουμε να σταματήσει ο πόλεμος ακόμα και οι θρησκευτικές ηγεσίες θα πρέπει να αναλάβουν δράση προς αυτή την κατεύθυνση, υπογράμμισε ο κ. Βορδώνης.
Η ημερίδα έκλεισε με βράβευση του κ. Πάνου Λασκαρίδη ο οποίος έχει ενισχύσει το πολεμικό μας Ναυτικό με πλοία υποστήριξης και έχει χρηματοδοτήσει επισκευές ευρείας κλίμακας.
ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531,
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.